تبلیغات
نسیم ظهور - وجوب توبه و تعجیل در آن
 
نسیم ظهور
مذهبی واجتماعی ، مهدویت و انتظار
درباره وبلاگ



مدیر وبلاگ :
مطالب اخیر
نویسندگان
شنبه 27 خرداد 1396 :: نویسنده :

         


پرسش : آیا تعجیل در توبه کردن لازم است؟
 پاسخ اجمالی: از آیات قرآن برمی آید که: توبه و تعجیل در آن واجب است؛ چنانکه در آیه 8 سوره تحریم مى خوانیم: «یا أیها الذین آمنوا توبوا إلى الله توبة نصوحا ...»؛ (اى كسانى كه ایمان آورده اید به سوى خدا باز گردید توبه كنید، توبه اى خالص و بى شائبه...). در روایات اسلامى نیز بر توبه و تعجیل در آن تأكید شده است؛ چنانکه امیرمؤمنان على(ع) به فرزندش امام مجتبى(ع) مى فرماید: «وَاِنْ قارَفْتَ سَیِّئَةً فَعَجِّلْ مَحْوَها بِالتَّوبَةِ»؛ (اگر مرتكب گناهى شدى، آن را به وسیله توبه هرچه زودتر محو كن!). پاسخ تفصیلی: تمام علماى اسلامدر وجوب توبه اتّفاق نظر دارند، و در متن آیات قرآنمجید کراراً به آن امر شده است؛ درآیه8 سورهتحریم مى خوانیم: «یا اَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا تُوبُوا اِلَى اللّهِ تَوْبَهً نَصُوحاً عَسَى رَبُّکُمْ اَنْ یُکَفِّرَ عَنْکُمْ سَیِّیاتِکُمْ وَ یُدْخِلَکُمْ جَنّات تَجْرِى مِنْ تَحْتِهَا الاَْنهارُ»؛ (اى کسانى کهایمانآورده اید به سوى خداباز گردید توبه کنید، توبه اى خالص و بى شایبه، امید است (با این کار) پروردگارتان گناهانتان را ببخشد و شما را در باغهایى از بهشتکه نهرها از زیر درختانش جارى است داخل کند).
همه انبیاى الهى هنگامى که براى هدایت امّتهاى منحرف ماموریت مى یافتند، یکى از نخستین گامهایشان دعوت به توبه بود؛ چرا که بدون توبه و شستن لوح دل از نقش گناه، جایى براى نقش توحیدو فضایل نیست.
پیغمبر بزرگ خداوند هود (علیه السلام) از نخستین سخنانش این بود: «وَ یا قَومِ اسْتَغْفِرُوا رَبَّکُمْ ثُمَّ تُوبُوا اِلَیْهِ»؛ (اى قوم من از پروردگارتان طلب آمرزش کنید، سپس به سوى او باز گردید و توبه نمایید!).(1)
پیامبر بزرگ دیگر صالح(علیه السلام) نیز همین سخن را پایه کار خود قرار مى دهد و مى گوید: «فَاسْتَغْفِرُوهُ ثُمَّ تُوبُوا اِلَیْه»؛ (از او طلب آمرزش کنید و به سوى او باز گردید و توبه کنید!).(2)
حضرت شعیب(علیه السلام) نیز با همین منطق به دعوت قومش پرداخت، و گفت:«وَاستَغْفِرُوا رَبَّکُمْ ثُمَّ تُوبُوا اِلَیْهِ اِنَّ رَبّى رَحیمٌ وَدُودٌ»؛ (از پروردگار خود آمرزش بطلبید و به سوى او باز گردید و توبه کنید که پروردگارم مهربان و دوستدار (توبه کاران) است!).(3)
در روایات اسلامى نیز بر مساله وجوب فورى توبه تاکید شده است، از جمله:
1 ـ در وصیّت امیرمومنان على(علیه السلام) به فرزندش امام مجتبى(علیه السلام) مى خوانیم:«وَاِنْ قارَفْتَ سَیِّیَهً فَعَجِّلْ مَحْوَها بِالتَّوبَهِ»؛ (اگر مرتکب گناهى شدى، آن را به وسیله توبه هرچه زودتر محو کن!) (4)
البتّه با توجّه به این که امام مرتکب گناهى نمى شود، منظور در اینجا تشویق دیگران به توبه است.
2 ـ در حدیثدیگرى از پیغمبر اکرم(صلى اللهعلیه وآله) مى خوانیم که به ابن مسعود فرمود: «یَا بْنَ مَسعُودَ لاتُقَدِّمِ الذَّنْبَ و لا تُوَخِّرِ التَّوبَهَ، وَلکِنْ قَدِّمِ التَّوبَهَ وَ اَخِّرِ الذَّنْبَ»؛ (اى ابن مسعود! گناهرا مقدّم مشمار، و توبه را تاخیر مینداز، بلکه توبه را مقدّم کن وگناهرا به عقب بینداز (و ترک کن)!).(5)
3 ـ در حدیثدیگرى از امیرمومنان على(علیه السلام) مى خوانیم: «مُسَوِّفُ نَفْسِهِ بِالتَّوبَهِ مِنْ هُجُومِ الاَْجَلِ عَلى اَعْظَمِ الْخَطِرِ»؛ (کسى که توبه را در برابر هجوم اجلبه تاخیر بیندازد، در برابر بزرگترین خطر قرار مى گیرد، (که عمرش پایان گیرد در حالى که توبه نکرده باشد)!).(6)
4 ـ در حدیثى از امام على بن موسى الرضا(علیه السلام) مى خوانیم که از جدّش رسول خدا(صلى اللهعلیه وآله) چنین نقل مى کند: «لَیْسَ شَىءٌ اَحَبُّ اِلَى اللّهِ مِنْ مُومِن تایِب اَوْ مُوْمِنَه تایِبَه»؛ (چیزى در نزد خدامحبوبتر از مرد یا زن با ایمانى که توبه کند نیست!).(7)
این تعبیر مى تواند دلیلى به وجوب توبه باشد به خاطر این که توبه محبوبترین امور در نزد خداشمرده شده است. علاوه بر این، دلیل عقلى روشنى بر وجوب توبه داریم و آن این که عقل حاکمبر این است که در برابر عذاب الهى ـ خواه یقین باشد یا احتمالى ـ باید وسیله نجاتى فراهم ساخت، و با توجّه به این که توبه بهترین وسیله نجات است، عقل آن را واجبمى شمرد؛ چگونه افراد گناهکار خود را از عذاب الهى در دنیا وآخرتمى توانند محفوظ بشمرند در حالى که توبه نکرده باشند.
آرى! توبه واجباست، هم به دلیل صراحت آیات قرآنمجید و هم روایات اسلامى و هم دلیل عقل، و از این گذشته وجوب توبه در میان تمام علماى اسلاممسلّم و قطعى است.
بنابراین، دلایل چهار گانه (قرآن، روایات، عقل، اجماععلمای اسلام)، بر وجوب توبه دلالت مى کنند، و این وجوب فورى است؛ زیرا مقتضاى ادلّه چهارگانه اى که به آن اشاره شد، وجوب فورى مى باشد، و در علم اصول این مساله بیان شده که، ظاهر تمام دستورات آیات و روایات بر فوری بودن آن دستورات دلالت دارند، مگر این که دلیل بر خلاف آن قایم شود.(8)

پی نوشت: (1). سوره هود، آیه 52.

(2). سوره هود، آیه 61.

(3). سوره هود، آیه 90.

(4). بحار الأنوار، مجلسى، محمد باقر بن محمد تقى‏، محقق / مصحح: جمعى از محققان‏، دار إحیاء التراث العربی‏، بیروت‏، چاپ دوم، 1403 ق‏، ج74، ص208، باب 8 وصیة أمیر المؤمنین إلى الحسن بن علی ع... .

(5). بحار الأنوار، مجلسى، محمد باقر بن محمد تقى‏، محقق / مصحح: جمعى از محققان‏، دار إحیاء التراث العربی‏، بیروت‏، چاپ دوم، 1403 ق‏، ج74، ص 104، باب 5 وصیة النبی ص إلى عبد الله بن مسعود ... .

(6). مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل‏، نورى، حسین بن محمد تقى‏، محقق / مصحح: مؤسسة آل البیت علیهم السلام‏، مؤسسة آل البیت علیهم السلام‏، قم‏ چاپ اول، 1408 ق‏، ج12، ص 130، 86 باب وجوب التوبة من جمیع الذنوب على ترك العود أبدا ... .

(7). مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل‏، ج12، نورى، حسین بن محمد تقى‏، محقق / مصحح: مؤسسة آل البیت علیهم السلام‏، مؤسسة آل البیت علیهم السلام‏، قم‏ چاپ اول، 1408 ق‏، ج12، ص 125، 86 باب وجوب التوبة من جمیع الذنوب على ترك العود أبدا... .

(8). گرد آوری از: اخلاق در قرآن‏، آیت الله العظمى ناصر مكارم شیرازى، مدرسه الامام على بن ابى طالب(ع)، قم، چاپ اول، 1377 ه. ش‏، ج 1، ص 220.





نوع مطلب :
برچسب ها : توبه، نسیم ظهور، وبلاگ امام زمان،
لینک های مرتبط :
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.


آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :