درباره

آخرین نوشته ها

  • داستانی از خدمت به دین و اهل بیت
  • وصیت و توصیه شهدا
  • قسمت اول رمان برات میمیرم
  • داستانهایی از بدترین گناه
  • ایوب پیامبر که بود؟ + فیلم
  • در بهار آزادی جای حججی ها خالی
  • پاسخ رهبر معظم انقلاب به پیام سردار رشید اسلام
  • واکنش کاربران به پیام حاج قاسم سلیمانی به رهبر انقلاب
  • پیام مدیر سایت :
  • آیا نمی رسد به حضورت صدای ما؟
  • عواقب دنیوی و اخروی گناه زنا
  • هجرت پیامبر(ص) از مکه به مدینه چگونه اتفاق افتاد؟
  • غفلت از یار گرفتار شدن هم دارد
  • بازدید سرزده رهبر انقلاب از مناطق زلزله زده
  • مهدویت در کلام امام رضا علیه السلام
  • السلام علیک یا علی ابن موسی الرضا
  • داستانهایی از امام رضا علیه السلام
  • داستانهای شگفت از امام حسن مجتبی (علیه السلام)
  • تنها دو قدم تا رضایت امام زمان (عج)
  • ریشه نابسامانی های مسلمانان در بیان پیامبر اکرم (ص)
  • چگونه زمینه ساز ظهور باشیم ؟
  • قساوت قلب و خشک شدن اشک چشم
  • خانمی که امام زمان(عج) به دیدن او آمد
  • ما برای ظهور چه قدمی برداشته ایم ؟
  • آیا امام زمان از مشکلات ما خبر دارد؟
  • شهیدی که پس از شهادت کتاب خاطرات خود را نوشت
  • توقعات امام عصر (عج) از شیعیان
  • طریقه خواندن نماز آیات
  • واکنش ها به زمین لرزه ای مرگبار
  • عصر زلزله های ویرانگر
  • لیست آخرین مطالب
  • جستجو

    نسیم ظهور
    كد لوگوی ما

    نظر سنجی

    ایجاد کدام مورد را برای سایت نسیم ظهور ضروری میدانید ؟






    امکانات

    بازدیدهای امروز : نفر
    بازدیدهای دیروز : نفر
    كل بازدیدها : نفر
    بازدید این ماه : نفر
    بازدید ماه قبل : نفر
    كل مطالب : عدد
    آخرین بروز رسانی :


    قالب وبلاگ



    ﺯﻣﺎﻥ ﺍﻧﺘﻈﺎﺭ ﻇﻬﻮﺭ ﺍﻣﺎﻡ ﺯﻣﺎﻥ ‏( ﻋﺞ ‏) ﻫﺴﺘﯿﻢ ، ﭼﻪ ﮐﺎﺭ ﮐﻨﯿﻢ ﺗﺎ ﺁﻗﺎ ﺍﺯ ﻣﺎ ﺭﺍﺿﯽ ﻭ ﺧﺸﻨﻮﺩ ﺑﺎﺷﻨﺪ؟ ﺭﺿﺎﯾﺖ ﺍﻣﺎﻡ ﺯﻣﺎﻥ‏( ﻋﺞ ‏) ﻫﻤﺎﻥ ﺭﺿﺎﯾﺖ ﺧﺪﺍ ﺍﺳﺖ؛ ﺑﻨﺎﺑﺮﺍﯾﻦ ﺍﮔﺮ ﻣﺎ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺧﻮﺩ ﺭﺍﺿﯽ ﻭ ﺧﺸﻨﻮﺩ ﺳﺎﺧﺘﯿﻢ ﻗﻄﻌﺎً ﺍﻣﺎﻡ ﻣﻬﺪﯼ ‏( ﻋﺞ ‏) ﻧﯿﺰ ﺍﺯ ﻣﺎ ﺭﺍﺿﯽ ﻭ ﺧﺸﻨﻮﺩ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺷﺪ .
    - ﯾﮑﯽ ﺍﺯ ﻭﻇﺎﯾﻒ ﻣﺎ ﺍ ﻧﺠﺎﻡ ﺩﺍﺩﻥ ﺍﻭﺍﻣﺮ ﺍﻟﻬﯽ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺷﺎﻣﻞ ﻋﻤﻞ ﺑﻪ ﻭﺍﺟﺒﺎﺕ ﻭ ﺗﺮﮎ ﻣﺤﺮﻣﺎﺕ ﻣﯽ ﺷﻮﺩ . ﯾﮏ ﺷﯿﻌﻪ ﻭﺍﻗﻌﯽ ﺑﺎﯾﺪ ﻣﻄﯿﻊ ﺍﻣﺮ ﺧﺪﺍ ﺑﻮﺩﻩ ﻭ ﺑﻪ ﻭﻇﺎﯾﻒ ﺩﯾﻨﯽ ﻭ ﺷﺮﻋﯽ ﺧﻮﺩ ﻋﻤﻞ ﮐﻨﺪ ﻭ ﺑﻪ ﺁﻥ ﺍﻫﺘﻤﺎﻡ ﺟﺪﯼ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ .
    ﺩﺭ ﺍﯾﻨﺠﺎ ﻧﻤﺎﺯ ﺟﺎﯾﮕﺎﻩ ﻭﯾﮋﻩﺍﯼ ﺩﺭ ﻣﯿﺎﻥ ﺍﻋﻤﺎﻝ ﻭ ﻭﻇﺎﯾﻒ ﺩﯾﻨﯽ ﺩﺍﺭﺩ .
    - ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﺧﺪﻣﺖ ﺻﺎﺩﻗﺎﻧﻪ ﺑﻪ ﻣﺮﺩﻡ ﻭ ﺩﺭ ﺭﺍﺳﺘﺎﯼ ﺭﺿﺎﯾﺖ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ؛ ﯾﻌﻨﯽ، ﺗﺎ ﺁﻧﺠﺎ ﮐﻪ ﻣﻤﮑﻦ ﺍﺳﺖ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺑﺎﯾﺪ ﺑﺎ ﺭﻋﺎﯾﺖ ﻣﻮﺍﺯﯾﻦ ﺷﺮﻋﯽ ﺑﻪ ﺩﯾﮕﺮﺍﻥ ﮐﻤﮏ ﮐﻨﺪ .
    ﺑﺮﺧﯽ ﺩﯾﮕﺮ ﺍﺯ ﻭﻇﺎﯾﻒ ﻣﻨﺘﻈﺮﯾﻦ
    ﺷﯿﻌﯿﺎﻥ ﺩﺭ ﻋﺼﺮ ﻏﯿﺒﺖ ﻭﻇﺎﯾﻒ ﺩﯾﮕﺮﯼ ﺩﺍﺭﻧﺪ ﮐﻪ ﺑﻪ ﻃﻮﺭ ﻣﺨﺘﺼﺮ ﺑﻪ ﺑﺮﺧﯽ ﺍﺯ ﺁﻧﻬﺎ ﺑﺎ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺍﺯ ﺭﻭﺍﯾﺎﺕ ﺍﺷﺎﺭﻩ ﻣﯽﮐﻨﯿﻢ :
    .1 ﻣﻌﺮﻓﺖ ﻭﺷﻨﺎﺧﺖ ﻣﻘﺎﻡ ﺍﻣﺎﻡ ﻭﺍﻣﺎﻣﺖ ﻭﻻﯾﺖ
    ﺍﻟﻒ : ﻟﺰﻭﻡ ﺷﻨﺎﺧﺖ ﺇﻣﺎﻡ :
    ﻋَﻦِ ﺍﻟْﻔُﻀَﯿْﻞِ ﻗَﺎﻝَ ﺳَﻤِﻌْﺖُ ﺃَﺑَﺎ ﺟَﻌْﻔَﺮٍ ‏( ﻋﻠﯿﻪ ﺍﻟﺴﻼﻡ ‏) ﯾَﻘُﻮﻝُ : ﻣَﻦْ ﻣَﺎﺕَ ﻭَ ﻟَﯿْﺲَ ﻟَﻪُ ﺇِﻣَﺎﻡٌ ﻓَﻤَﻮْﺗُﻪُ ﻣِﯿﺘَﺔٌ ﺟَﺎﻫِﻠِﯿَّﺔٌ ﻭَ ﻟَﺎ ﯾُﻌْﺬَﺭُ ﺍﻟﻨَّﺎﺱُ ﺣَﺘَّﻰ ﯾَﻌْﺮِﻓُﻮﺍ ﺇِﻣَﺎﻣَﻬُﻢْ ﻭَ ﻣَﻦْ ﻣَﺎﺕَ ﻭَ ﻫُﻮَ ﻋَﺎﺭِﻑٌ ﻟِﺈِﻣَﺎﻣِﻪِ ﻟَﺎ ﯾَﻀُﺮُّﻩُ ﺗَﻘَﺪُّﻡُ ﻫَﺬَﺍ ﺍﻟْﺄَﻣْﺮِ ﺃَﻭْ ﺗَﺄَﺧُّﺮُﻩُ ﻭَ ﻣَﻦْ ﻣَﺎﺕَ ﻋَﺎﺭِﻓﺎً ﻟِﺈِﻣَﺎﻣِﻪِ ﮐَﺎﻥَ ﮐَﻤَﻦْ ﻫُﻮَ ﻣَﻊَ ﺍﻟْﻘَﺎﺋِﻢِ ﻓِﯽ ﻓُﺴْﻄَﺎﻃِﻪ .
    ﺍﻟﻤﺤﺎﺳﻦ ، 155 ﻋﻨﻪ ﺍﻟﺒﺤﺎﺭ ، ﺝ 23 ، ﺹ 77 ، ﺡ .6
    ﻓﻀﯿﻞ ﮔﻔﺖ ﺍﺯ ﺣﻀﺮﺕ ﺍﺑﻮ ﺟﻌﻔﺮ ﻋﻠﯿﻪ ﺍﻟﺴّﻼﻡ ﺷﻨﯿﺪﻡ ﻣﯽﻓﺮﻣﻮﺩ : ﻫﺮ ﮐﺲ ﺑﺪﻭﻥ ﺍﻣﺎﻡ ﺑﻤﯿﺮﺩ ﻣﺮﮒ ﺍﻭ ﭼﻮﻥ ﻣﺮﺩﻥ ﻣﺮﺩﻡ ﺟﺎﻫﻠﯿﺖ ﺍﺳﺖ . ﻫﺮﮔﺰ ﻋﺬﺭ ﻣﺮﺩﻡ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺷﻨﺎﺧﺘﻦ ﺍﻣﺎﻡ ﻧﻤﻰﭘﺬﯾﺮﻧﺪ، ﮐﺴﻰ ﮐﻪ ﺑﺎ ﺷﻨﺎﺧﺘﻦ ﺍﻣﺎﻡ ﺑﻤﯿﺮﺩ ، ﺍﻭ ﺭﺍ ﺯﯾﺎﻧﻰ ﻧﺨﻮﺍﻫﺪ ﺭﺳﯿﺪ ﭼﻪ ﺟﻠﻮﺗﺮ ﺍﺯ ﻇﻬﻮﺭ ﺍﻣﺎﻡ ﺑﻤﯿﺮﺩ ﯾﺎ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﺁﻥ ﻭ ﮐﺴﻰ ﮐﻪ ﺑﻤﯿﺮﺩ ؛ ﺩﺭ ﺣﺎﻟﯽ ﮐﻪ ﺍﻣﺎﻣﺶ ﺭﺍ ﺷﻨﺎﺧﺘﻪ ، ﺍﺯ ﺩﻧﯿﺎ ﺑﺮﻭﺩ ، ﻣﺎﻧﻨﺪ ﮐﺴﻰ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﺎ ﻗﺎﺋﻢ ﻋﺠﻞ ﺍﻟﻠَّﻪ ﻓﺮﺟﻪ ﺩﺭ ﺧﯿﻤﻪ ﺍﻭ ﺑﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ .
    ﺣﻀﺮﺕ ﺍﻣﺎﻡ ﺣﺴﯿﻦ ﻋﻠﯿﻪ ﺍﻟﺴّﻼﻡ ﺩﺭ ﻣﯿﺎﻥ ﺍﺻﺤﺎﺏ ﺧﻮﺩ ﻓﺮﻣﻮﺩ : ﺍﺻﺤﺎﺏ ﻣﻦ ! ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﻣﺮﺩﻡ ﺭﺍ ﺁﻓﺮﯾﺪ ﺗﺎ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺑﺸﻨﺎﺳﻨﺪ . ﻭﻗﺘﻰ ﺷﻨﺎﺧﺘﻨﺪ ﺍﻭ ﺭﺍ ﻣﻰﭘﺮﺳﺘﻨﺪ ﻭﻗﺘﻰ ﺍﻭ ﺭﺍ ﭘﺮﺳﺘﯿﺪﻧﺪ ﺍﺯ ﭘﺮﺳﺘﺶ ﺩﯾﮕﺮﺍﻥ ﺩﺳﺖ ﻣﯽ ﮐﺸﻨﺪ .
    ﻣﺮﺩﻯ ﻋﺮﺽ ﮐﺮﺩ ﯾﺎ ﺍﺑﻦ ﺭﺳﻮﻝ ﺍﻟﻠَّﻪ ﭘﺪﺭ ﻭ ﻣﺎﺩﺭﻡ ﻓﺪﺍﯾﺖ ﻣﻌﻨﻰ ﻣﻌﺮﻓﺖ ﺧﺪﺍ ﭼﯿﺴﺖ؟ﻓﺮﻣﻮﺩ ﻫﻤﺎﻥ ﻣﻌﺮﻓﺖ ﻭ ﺷﻨﺎﺧﺖ ﺍﻫﻞ ﻫﺮ ﺯﻣﺎﻧﻰ ﺍﺳﺖ ﺍﻣﺎﻡ ﺯﻣﺎﻥ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ .
    ﻣﺮﺣﻮﻡ ﺷﯿﺦ ﺻﺪﻭﻕ ﺭﺣﻤﺖ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﯿﻪ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﻧﻘﻞ ﺍﯾﻦ ﺭﻭﺍﯾﺖ ﻣﯽﮔﻮﯾﺪ :
    ﯾﻌﻨﯽ ﺑﺬﻟﮏ ﺃﻥ ﯾﻌﻠﻢ ﺃﻫﻞ ﮐﻞ ﺯﻣﺎﻥ ﺯﻣﺎﻥ ﺃﻥ ﺍﻟﻠﻪ ﻫﻮ ﺍﻟﺬﯼ ﻻ ﯾﺨﻠﯿﻬﻢ ﻓﯽ ﮐﻞ ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻦ ﺇﻣﺎﻡ ﻣﻌﺼﻮﻡ ﻓﻤﻦ ﻋﺒﺪ ﺭﺑﺎ ﻟﻢ ﯾﻘﻢ ﻟﻬﻢ ﺍﻟﺤﺠﺔ ﻓﺈﻧﻤﺎ ﻋﺒﺪ ﻏﯿﺮ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﺰ ﻭ ﺟﻞ ..
    ﻋﻠﻞ ﺍﻟﺸﺮﺍﯾﻊ ، ﺹ 9 .
    ﺍﻫﻞ ﻫﺮ ﺯﻣﺎﻥ ﺑﺎﯾﺪ ﺑﺸﻨﺎﺳﻨﺪ ﻭ ﺑﺪﺍﻧﻨﺪ ﮐﻪ ﺧﺪﺍ ﺍﯾﺸﺎﻥ ﺭﺍ ﻭﺍﻧﮕﺬﺍﺷﺘﻪ ﻭ ﺯﻣﯿﻦ ﺭﺍ ﺧﺎﻟﻰ ﺍﺯ ﺍﻣﺎﻡ ﻣﻌﺼﻮﻡ ﻧﻨﻤﻮﺩﻩ . ﮐﺴﻰ ﮐﻪ ﺑﭙﺮﺳﺘﺪ ﺧﺪﺍﺋﻰ ﺭﺍ ﮐﻪ ﺣﺠﺖ ﺑﺮﺍﻯ ﻣﺮﺩﻡ ﻗﺮﺍﺭ ﻧﺪﺍﺩﻩ ﺍﻭ ﺧﺪﺍﻯ ﻭﺍﻗﻌﻰ ﺭﺍ ﻧﭙﺮﺳﺘﯿﺪﻩ ﺩﯾﮕﺮﻯ ﺭﺍ ﭘﺮﺳﺘﺶ ﻧﻤﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ .
    ﻭ ﻣﺮﺣﻮﻡ ﻋﻼﻣﻪ ﻣﺠﻠﺴﯽ ﻧﯿﺰ ﻣﯽﮔﻮﯾﺪ :
    ﻟﻌﻠﻪ ‏( ﻋﻠﯿﻪ ﺍﻟﺴﻼﻡ ‏) ﺇﻧﻤﺎ ﻓﺴﺮ ﻣﻌﺮﻓﺔ ﺍﻟﻠﻪ ﺑﻤﻌﺮﻓﺔ ﺍﻹﻣﺎﻡ ﻟﺒﯿﺎﻥ ﺃﻥ ﻣﻌﺮﻓﺔ ﺍﻟﻠﻪ ﻻ ﯾﺤﺼﻞ ﺇﻻ ﻣﻦ ﺟﻬﺔ ﺍﻹﻣﺎﻡ ﺃﻭ ﻻﺷﺘﺮﺍﻁ ﺍﻻﻧﺘﻔﺎﻉ ﺑﻤﻌﺮﻓﺘﻪ ﺗﻌﺎﻟﻰ ﺑﻤﻌﺮﻓﺘﻪ ﻋﻠﯿﻪ ﺍﻟﺴﻼﻡ ﻭ ﻟﻤﺎ ﺫﮐﺮﻩ ﺍﻟﺼﺪﻭﻕ ﺭﺣﻤﻪ ﺍﻟﻠﻪ ﺃﯾﻀﺎ ﻭﺟﻪ .
    ﺷﺎﯾﺪ ﺍﻣﺎﻡ ﻋﻠﯿﻪ ﺍﻟﺴّﻼﻡ ﮐﻪ ﻣﻌﺮﻓﺖ ﺧﺪﺍ ﺭﺍ ﻣﻌﺮﻓﺖ ﺍﻣﺎﻡ ﺩﺍﻧﺴﺘﻪ ﻣﻨﻈﻮﺭﺵ ﺍﯾﻦ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﻣﻌﺮﻓﺖ ﺧﺪﺍ ﺣﺎﺻﻞ ﻧﻤﻰﺷﻮﺩ ﻣﮕﺮ ﺍﺯ ﻃﺮﻑ ﺍﻣﺎﻡ ﯾﺎ ﺑﻪ ﺟﻬﺖ ﺍﯾﻦ ﮐﻪ ﺷﺮﻁ ﺍﻧﺘﻔﺎﻉ ﺍﺯ ﻣﻌﺮﻓﺖ ﺧﺪﺍ ﻣﻌﺮﻓﺖ ﺍﻣﺎﻡ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺍﮔﺮ ﺧﺪﺍ ﺭﺍ ﺑﺸﻨﺎﺳﺪ ﻭﻟﻰ ﺍﻣﺎﻡ ﺷﻨﺎﺳﻰ ﻧﺪﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ ، ﺧﺪﺍﺷﻨﺎﺳﻰ ﺍﻭ ﺑﺮﺍﯾﺶ ﺳﻮﺩﻯ ﻧﺪﺍﺭﺩ ﻭ ﺗﻮﺿﯿﺤﻰ ﮐﻪ ﺻﺪﻭﻕ ﻧﯿﺰ ﺩﺍﺩﻩ ﺍﺳﺖ ﺑﻰﻣﻨﺎﺳﺒﺖ ﻧﯿﺴﺖ .
    ﺍﻟﺒﺤﺎﺭ ، ﺝ 23 ، ﺹ 83 .
    ﺏ : ﺇﻣﺎﻡ ، ﻣﻈﻬﺮ ﺍﺳﻤﺎﺀ ﺣﺴﻨﺎﻯ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ :
    ﻣﺮﺣﻮﻡ ﺷﯿﺦ ﮐﻠﯿﻨﯽ ﺭﺣﻤﺖ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﯿﻪ ﺩﺭ ﮐﺘﺎﺏ ﺷﺮﯾﻒ ﮐﺎﻓﯽ ﺍﯾﻦ ﺭﻭﺍﯾﺖ ﺭﺍ ﻧﻘﻞ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ :
    ﻋَﻦْ ﻣُﻌَﺎﻭِﯾَﺔَ ﺑْﻦِ ﻋَﻤَّﺎﺭٍ ﻋَﻦْ ﺃَﺑِﯽ ﻋَﺒْﺪِ ﺍﻟﻠَّﻪِ ‏( ﻋﻠﯿﻪ ﺍﻟﺴﻼﻡ ‏) ﻓِﯽ ﻗَﻮْﻝِ ﺍﻟﻠَّﻪِ ﻋَﺰَّ ﻭَ ﺟَﻞَّ - ‏« ﻭَ ﻟِﻠَّﻪِ ﺍﻟْﺄَﺳْﻤﺎﺀُ ﺍﻟْﺤُﺴْﻨﻰ ﻓَﺎﺩْﻋُﻮﻩُ ﺑِﻬﺎ ‏» ﻗَﺎﻝَ ﻧَﺤْﻦُ ﻭَ ﺍﻟﻠَّﻪِ ﺍﻟْﺄَﺳْﻤَﺎﺀُ ﺍﻟْﺤُﺴْﻨَﻰ ﺍﻟَّﺘِﯽ ﻟَﺎ ﯾَﻘْﺒَﻞُ ﺍﻟﻠَّﻪُ ﻣِﻦَ ﺍﻟْﻌِﺒَﺎﺩِ ﻋَﻤَﻠًﺎ ﺇِﻟَّﺎ ﺑِﻤَﻌْﺮِﻓَﺘِﻨَﺎ .
    ﺍﻟﮑﺎﻓﻰ ، ﺝ 1 ، ﺹ .143
    ﻭ ﺁﻥ ﺣﻀﺮﺕ ﺭﺍﺟﻊ ﺑﻪ ﻗﻮﻝ ﺧﺪﺍﻯ ﻋﺰ ﻭ ﺟﻞ ‏« ﺧﺪﺍ ﺭﺍ ﻧﺎﻣﻬﺎﻯ ﻧﯿﮑﻮﺳﺖ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺑﺂﻧﻬﺎ ﺑﺨﻮﺍﻧﯿﺪ ‏» ﻓﺮﻣﻮﺩ : ﺳﻮﮔﻨﺪ ﺑﻪ ﺧﺪﺍ ﻣﺎﺋﯿﻢ ﺁﻥ ﻧﺎﻣﻬﺎﻯ ﻧﯿﮑﻮ ﮐﻪ ﺧﺪﺍ ﻋﻤﻠﻰ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺑﻨﺪﮔﺎﻥ ﻧﭙﺬﯾﺮﺩ ﻣﮕﺮ ﺁﻧﮑﻪ ﺑﺎ ﻣﻌﺮﻓﺖ ﻣﺎ ﺑﺎﺷﺪ .
    ﻓﻘﺎﻝ ﻋﻠﯽﻋﻠﯿﻪﺍﻟﺴﻼﻡ : ‏« ... ﻓَﻠَﺎ ﯾَﺪْﺧُﻞُ ﺍﻟْﺠَﻨَّﺔَ ﺇِﻟَّﺎ ﻣَﻦْ ﻋَﺮَﻓَﻨَﺎ ﻭَ ﻋَﺮَﻓْﻨَﺎﻩ ‏» .
    ﺑﻪ ﺑﻬﺸﺖ ﻧﻤﯽﺭﻭﺩ ﻣﮕﺮ ﮐﺴﻰ ﮐﻪ ﻣﺎ ﺭﺍ ﺑﺸﻨﺎﺳﺪ ﻭ ﻣﺎ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺑﺸﻨﺎﺳﯿﻢ . .
    ﺝ : ﺍﺣﺎﻃﻪ ﻋﻠﻤﻰ ﺍﻣﺎﻡ ﺑﺮ ﻫﻤﻪ ﺍﻣﻮﺭ ﻋﺎﻟﻢ :
    ﻓَﺈِﻧَّﺎ ﯾُﺤِﯿﻂُ ﻋِﻠْﻤُﻨَﺎ ﺑِﺄَﻧْﺒَﺎﺋِﮑُﻢْ ﻭَ ﻟَﺎ ﯾَﻌْﺰُﺏُ ﻋَﻨَّﺎ ﺷَﯽْﺀٌ ﻣِﻦْ ﺃَﺧْﺒَﺎﺭِﮐُﻢ . ‏( ﺑﺤﺎﺭ ، ﺝ 53 ، ﺹ 175 ‏)
    ﻣﺎ ﺍﺯ ﺍﺧﺒﺎﺭ ﻭ ﺍﻭﺿﺎﻉ ﺷﻤﺎ ﮐﺎﻣﻼ ﺁﮔﺎﻫﯿﻢ ﻭ ﭼﯿﺰﻯ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺑﺮ ﻣﺎ ﭘﻮﺷﯿﺪﻩ ﻧﻤﯽﻣﺎﻧﺪ .
    ﻣﺮﺣﻮﻡ ﮐﻠﯿﻨﯽ ﺭﺣﻤﺖ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﯿﻪ ﺩﺭ ﺭﻭﺍﯾﺖ ﺩﯾﮕﺮﯼ ﺍﺯ ﺍﻣﺎﻡ ﺻﺎﺩﻕ ﻋﻠﯿﻪ ﺍﻟﺴﻼﻡ ﻧﻘﻞ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ ﮐﻪ ﺁﻥ ﺣﻀﺮﺕ ﻓﺮﻣﻮﺩ :
    ﺇِﻧِّﯽ ﻟَﺄَﻋْﻠَﻢُ ﻣَﺎ ﻓِﯽ ﺍﻟﺴَّﻤَﺎﻭَﺍﺕِ ﻭَ ﻣَﺎ ﻓِﯽ ﺍﻟْﺄَﺭْﺽِ ﻭَ ﺃَﻋْﻠَﻢُ ﻣَﺎ ﻓِﯽ ﺍﻟْﺠَﻨَّﺔِ ﻭَ ﺃَﻋْﻠَﻢُ ﻣَﺎ ﻓِﯽ ﺍﻟﻨَّﺎﺭِ ﻭَ ﺃَﻋْﻠَﻢُ ﻣَﺎ ﮐَﺎﻥَ ﻭَ ﻣَﺎ ﯾَﮑُﻮﻥُ ﻗَﺎﻝَ ﺛُﻢَّ ﻣَﮑَﺚَ ﻫُﻨَﯿْﺌَﺔً ﻓَﺮَﺃَﻯ ﺃَﻥَّ ﺫَﻟِﮏَ ﮐَﺒُﺮَ ﻋَﻠَﻰ ﻣَﻦْ ﺳَﻤِﻌَﻪُ ﻣِﻨْﻪُ ﻓَﻘَﺎﻝَ ﻋَﻠِﻤْﺖُ ﺫَﻟِﮏَ ﻣِﻦْ ﮐِﺘَﺎﺏِ ﺍﻟﻠَّﻪِ ﻋَﺰَّ ﻭَ ﺟَﻞَّ ﺇِﻥَّ ﺍﻟﻠَّﻪَ ﻋَﺰَّ ﻭَ ﺟَﻞَّ ﯾَﻘُﻮﻝُ ﻓِﯿﻪِ ﺗِﺒْﯿَﺎﻥُ ﮐُﻞِّ ﺷَﯽْﺀ .
    ﺍﻟﮑﺎﻓﯽ ، ﺝ 1 ، ﺹ 261 .
    ﺑﻪ ﺭﺍﺳﺘﻰ ﻣﻦ ﻣﯽ ﺩﺍﻧﻢ ﺁﻧﭽﻪ ﺩﺭ ﺁﺳﻤﺎﻧﻬﺎ ﻭ ﺁﻧﭽﻪ ﺩﺭ ﺯﻣﯿﻦ ﺍﺳﺖ ﻭ ﻣﯽﺩﺍﻧﻢ ﺁﻧﭽﻪ ﺩﺭ ﺑﻬﺸﺖ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺁﻧﭽﻪ ﺩﺭ ﺩﻭﺯﺥ ﺍﺳﺖ ﻭ ﻣﯽ ﺩﺍﻧﻢ ﺁﻧﭽﻪ ﺑﻮﺩ ﻭ ﺁﻧﭽﻪ ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ، ﮔﻮﯾﺪ : ﺳﭙﺲ ﺍﻧﺪﮐﻰ ﺻﺒﺮ ﮐﺮﺩ ﻭ ﺩﯾﺪ ﮐﻪ ﺍﯾﻦ ﺳﺨﻦ ﺑﺮ ﻫﺮ ﮐﻪ ﺷﻨﯿﺪ ﮔﺮﺍﻥ ﺁﻣﺪ . ﭘﺲ ﻓﺮﻣﻮﺩ : ﻣﻦ ﺍﯾﻨﻬﺎ ﺭﺍ ﺍﺯ ﮐﺘﺎﺏ ﺧﺪﺍﯼ ﻋﺰﻭﺟﻞ ﻣﻰ ﺩﺍﻧﻢ، ﺯﯾﺮﺍ ﺧﺪﺍﯼ ﻋﺰﻭﺟﻞ ﻣﻰ ﻓﺮﻣﺎﯾﺪ : ﺩﺭ ﺁﻥ ﺑﯿﺎﻥ ﻭﺍﺿﺢ ﻫﺮ ﭼﯿﺰﻯ ﺍﺳﺖ .
    2 - ﺍﻧﺘﻈﺎﺭ ﻓﺮﺝ
    ﺩﻭﻣﯿﻦ ﻭﻇﯿﻔﻪﺍﯼ ﮐﻪ ﺷﯿﻌﯿﺎﻥ ﺩﺭ ﻋﺼﺮ ﻏﯿﺒﺖ ﺩﺍﺭﻧﺪ ، ﺍﻧﺘﻈﺎﺭ ﻓﺮﺝ ﺍﺳﺖ : ﺍﻣﺎﻡ ﺳﺠﺎﺩ ﻋﻠﯿﻪ ﺍﻟﺴﻼﻡ ﺧﻄﺎﺏ ﺑﻪ ﺍﺑﻮ ﺧﺎﻟﺪ ﮐﺎﺑﻠﯽ ﻣﯽﻓﺮﻣﺎﯾﺪ :
    ﯾَﺎ ﺃَﺑَﺎ ﺧَﺎﻟِﺪٍ ﺇِﻥَّ ﺃَﻫْﻞَ ﺯَﻣَﺎﻥِ ﻏَﯿْﺒَﺘِﻪِ ﺍﻟْﻘَﺎﺋِﻠُﻮﻥَ ﺑِﺈِﻣَﺎﻣَﺘِﻪِ ﺍﻟْﻤُﻨْﺘَﻈِﺮُﻭﻥَ ﻟِﻈُﻬُﻮﺭِﻩِ ﺃَﻓْﻀَﻞُ ﺃَﻫْﻞِ ﮐُﻞِّ ﺯَﻣَﺎﻥٍ ﻟِﺄَﻥَّ ﺍﻟﻠَّﻪَ ﺗَﻌَﺎﻟَﻰ ﺫِﮐْﺮُﻩُ ﺃَﻋْﻄَﺎﻫُﻢْ ﻣِﻦَ ﺍﻟْﻌُﻘُﻮﻝِ ﻭَ ﺍﻟْﺄَﻓْﻬَﺎﻡِ ﻭَ ﺍﻟْﻤَﻌْﺮِﻓَﺔِ ﻣَﺎ ﺻَﺎﺭَﺕْ ﺑِﻪِ ﺍﻟْﻐَﯿْﺒَﺔُ ﻋِﻨْﺪَﻫُﻢْ ﺑِﻤَﻨْﺰِﻟَﺔِ ﺍﻟْﻤُﺸَﺎﻫَﺪَﺓِ ﻭَ ﺟَﻌَﻠَﻬُﻢْ ﻓِﯽ ﺫَﻟِﮏَ ﺍﻟﺰَّﻣَﺎﻥِ ﺑِﻤَﻨْﺰِﻟَﺔِ ﺍﻟْﻤُﺠَﺎﻫِﺪِﯾﻦَ ﺑَﯿْﻦَ ﯾَﺪَﯼْ ﺭَﺳُﻮﻝِ ﺍﻟﻠَّﻪِ ﺹ ﺑِﺎﻟﺴَّﯿْﻒِ ﺃُﻭﻟَﺌِﮏَ ﺍﻟْﻤُﺨْﻠَﺼُﻮﻥَ ﺣَﻘّﺎً ﻭَ ﺷِﯿﻌَﺘُﻨَﺎ ﺻِﺪْﻗﺎً ﻭَ ﺍﻟﺪُّﻋَﺎﺓُ ﺇِﻟَﻰ ﺩِﯾﻦِ ﺍﻟﻠَّﻪِ ﺳِﺮّﺍً ﻭَ ﺟَﻬْﺮﺍً ﻭَ ﻗَﺎﻝَ ‏( ﻋﻠﯿﻪ ﺍﻟﺴﻼﻡ ‏) ﺍﻧْﺘِﻈَﺎﺭُ ﺍﻟْﻔَﺮَﺝِ ﻣِﻦْ ﺃَﻋْﻈَﻢِ ﺍﻟْﻔَﺮَﺝ .
    ﺑﺤﺎﺭ ﺍﻷﻧﻮﺍﺭ ، ﺝ 52 ، ﺹ 122 .
    ﺍﻯ ﺍﺑﻮ ﺧﺎﻟﺪ ﻣﺮﺩﻡ ﺯﻣﺎﻥ ﺍﻭ ﮐﻪ ﻣﻌﺘﻘﺪ ﺑﻪ ﺍﻣﺎﻣﺖ ﻭﻯ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻭ ﻣﻨﺘﻈﺮ ﻇﻬﻮﺭ ﺍﻭ ﻫﺴﺘﻨﺪ ، ﺍﺯ ﻣﺮﺩﻡ ﺗﻤﺎﻡ ﺯﻣﺎﻧﻬﺎ ﺑﻬﺘﺮﻧﺪ ؛ ﺯﯾﺮﺍ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﻋﻘﻞ ﻭ ﻓﻬﻤﻰ ﺑﻪ ﺁﻧﻬﺎ ﺩﺍﺩﻩ ﮐﻪ ﻏﯿﺒﺖ ﺩﺭ ﻧﺰﺩ ﺁﻥ ﻫﺎ ﺣﮑﻢ ﻣﺸﺎﻫﺪﻩ ﺭﺍ ﺩﺍﺭﺩ ! ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺁﻥ ﻫﺎ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺯﻣﺎﻥ ﻣﺜﻞ ﮐﺴﺎﻧﻰ ﻣﯽﺩﺍﻧﺪ ﮐﻪ ﺑﺎ ﺷﻤﺸﯿﺮ ﺩﺭ ﭘﯿﺶ ﺭﻭﻯ ﭘﯿﻐﻤﺒﺮ ‏( ﻋﻠﯿﻪ ﺩﺷﻤﻨﺎﻥ ﺩﯾﻦ ‏) ﭘﯿﮑﺎﺭ ﮐﺮﺩﻩﺍﻧﺪ ، ﺁﻥ ﻫﺎ ﻣﺨﻠﺼﺎﻥ ﺣﻘﯿﻘﻰ ﻭ ﺷﯿﻌﯿﺎﻥ ﺭﺍﺳﺘﮕﻮﻯ ﻣﺎ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﮐﻪ ﻣﺮﺩﻡ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻃﻮﺭ ﺁﺷﮑﺎﺭ ﻭ ﻧﻬﺎﻥ ﺑﻪ ﺩﯾﻦ ﺧﺪﺍ ﻣﯽﺧﻮﺍﻧﻨﺪ . ﻭ ﻫﻢ ﻓﺮﻣﻮﺩ : ﺍﻧﺘﻈﺎﺭ ﻓﺮﺝ ﺑﺰﺭﮔﺘﺮﯾﻦ ﻓﺮﺝ ﺍﺳﺖ .
    3 - ﺩﻋﺎ ﺑﺮﺍﻯ ﺣﻀﺮﺕ
    ﺧﻮﺩ ﺍﻣﺎﻡ ﺯﻣﺎﻥ ﻋﺠﻞ ﺍﻟﻠﻪ ﺗﻌﺎﻟﯽ ﻓﺮﺟﻪ ﺍﻟﺸﺮﯾﻒ ، ﺩﺭ ﺗﻮﻗﯿﻊ ﻣﻌﺮﻭﻓﯽ ﻣﯽﻓﺮﻣﺎﯾﺪ :
    ﻭَ ﺃَﮐْﺜِﺮُﻭﺍ ﺍﻟﺪُّﻋَﺎﺀَ ﺑِﺘَﻌْﺠِﯿﻞِ ﺍﻟْﻔَﺮَﺝ . ‏( ﺑﺤﺎﺭ ﺍﻷﻧﻮﺍﺭ ، ﺝ 52 ، ﺹ 92 ، ﺡ 7 ‏)
    ﺑﺮﺍﯼ ﺗﻌﺠﯿﻞ ﻓﺮﺝ ، ﺑﺴﯿﺎﺭ ﺩﻋﺎ ﮐﻨﯿﺪ .
    ﻣﺮﺣﻮﻡ ﺷﯿﺦ ﺻﺪﻭﻕ ﺩﺭ ﮐﻤﺎﻝ ﺍﻟﺪﯾﻦ ﺍﺯ ﺍﺣﻤﺪ ﺑﻦ ﺍﺳﺤﺎﻕ ﺍﺯ ﺍﻣﺎﻡ ﻋﺴﮑﺮﯼ ﻋﻠﯿﻪ ﺍﻟﺴﻼﻡ ﻧﻘﻞ ﻣﯽﮐﻨﺪ ﮐﻪ ﺁﻥ ﺣﻀﺮﺕ ﻓﺮﻣﻮﺩ :
    ﻭَﺍﻟﻠَّﻪِ ﻟَﯿَﻐِﯿﺒَﻦَّ ﻏَﯿْﺒَﺔً ﻟَﺎ ﯾَﻨْﺠُﻮ ﻓِﯿﻬَﺎ ﻣِﻦَ ﺍﻟﺘَّﻬْﻠُﮑَﺔِ ﺇِﻟَّﺎ ﻣَﻦْ ﯾُﺜْﺒِﺘُﻪُ ﺍﻟﻠَّﻪُ ﻋَﻠَﻰ ﺍﻟْﻘَﻮْﻝِ ﺑِﺈِﻣَﺎﻣَﺘِﻪِ ﻭَﻭَﻓَّﻘَﻪُ ﻟِﻠﺪُّﻋَﺎﺀِ ﺑِﺘَﻌْﺠِﯿﻞِ ﻓَﺮَﺟِﻪ .
    ﮐﻤﺎﻝ ﺍﻟﺪﯾﻦ ، ﺹ 384 ﻭ ﺑﺤﺎﺭ ﺍﻷﻧﻮﺍﺭ ، ﺝ 52 ، ﺹ 25 ، ﺡ .16
    ﺑﻪ ﺧﺪﺍ ﻗﺴﻢ ‏( ﺣﻀﺮﺕ ﻗﺎﺋﻢ ﻋﺞ ‏) ﭼﻨﺎﻥ ﻏﯿﺒﺘﻰ ﻣﯿﯿﮑﻨﺪ ﮐﻪ ﮐﺴﻰ ﺍﺯ ﻣﻬﻠﮑﻪ ‏( ﺑﻰ ﺩﯾﻨﻰ ﻭ ﮔﻤﺮﺍﻫﻰ ‏) ﻧﺠﺎﺕ ﻧﻤﯿﺎﺑﺪ ؛ ﺟﺰ ﺁﻧﺎﻥ ﮐﻪ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺁﻥ ﻫﺎ ﺭﺍ ﺩﺭ ﻋﻘﯿﺪﻩ ﺑﻪ ﺍﻣﺎﻣﺘﺶ ﺛﺎﺑﺖ ﻗﺪﻡ ﺩﺍﺷﺘﻪ ، ﻭ ﻣﻮﻓﻖ ﻧﻤﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺩﻋﺎ ﮐﻨﻨﺪ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺯﻭﺩﺗﺮ ﺍﻭ ﺭﺍ ﻇﺎﻫﺮ ﮔﺮﺩﺍﻧﺪ .
    4 - ﺣﺰﻥ ﺍﻧﺪﻭﻩ ﺩﺭ ﻓﺮﺍﻕ ﺣﻀﺮﺕ
    ﻋَﻦْ ﺳَﺪِﯾﺮٍ ﺍﻟﺼَّﯿْﺮَﻓِﯽِّ ﻗَﺎﻝَ ﺩَﺧَﻠْﺖُ ﺃَﻧَﺎ ﻭَ ﺍﻟْﻤُﻔَﻀَّﻞُ ﺑْﻦُ ﻋُﻤَﺮَ ﻭَ ﺃَﺑُﻮ ﺑَﺼِﯿﺮٍ ﻭَ ﺃَﺑَﺎﻥُ ﺑْﻦُ ﺗَﻐْﻠِﺐَ ﻋَﻠَﻰ ﻣَﻮْﻟَﺎﻧَﺎ ﺃَﺑِﯽ ﻋَﺒْﺪِ ﺍﻟﻠَّﻪِ ﺟَﻌْﻔَﺮِ ﺑْﻦِ ﻣُﺤَﻤَّﺪٍ ﻉ ﻓَﺮَﺃَﯾْﻨَﺎﻩُ ﺟَﺎﻟِﺴﺎً ﻋَﻠَﻰ ﺍﻟﺘُّﺮَﺍﺏِ ﻭَ ﻋَﻠَﯿْﻪِ ﻣِﺴْﺢٌ ﺧَﯿْﺒَﺮِﯼٌّ ﻣُﻄَﻮَّﻕٌ ﺑِﻠَﺎ ﺟَﯿْﺐٍ ﻣُﻘَﺼَّﺮُ ﺍﻟْﮑُﻤَّﯿْﻦِ - ﻭَ ﻫُﻮَ ﯾَﺒْﮑِﯽ ﺑُﮑَﺎﺀَ ﺍﻟْﻮَﺍﻟِﻪِ ﺍﻟﺜَّﮑْﻠَﻰ ﺫَﺍﺕَ ﺍﻟْﮑَﺒِﺪِ ﺍﻟْﺤَﺮَّﻯ ﻗَﺪْ ﻧَﺎﻝَ ﺍﻟْﺤُﺰْﻥُ ﻣِﻦْ ﻭَﺟْﻨَﺘَﯿْﻪِ ﻭَ ﺷَﺎﻉَ ﺍﻟﺘَّﻐَﯿُّﺮُ ﻓِﯽ ﻋَﺎﺭِﺿَﯿْﻪِ ﻭَ ﺃَﺑْﻠَﻰ ﺍﻟﺪُّﻣُﻮﻉُ ﻣَﺤْﺠِﺮَﯾْﻪِ ﻭَ ﻫُﻮَ ﯾَﻘُﻮﻝُ ﺳَﯿِّﺪِﯼ ﻏَﯿْﺒَﺘُﮏَ ﻧَﻔَﺖْ ﺭُﻗَﺎﺩِﯼ ﻭَ ﺿَﯿَّﻘَﺖْ ﻋَﻠَﯽَّ ﻣِﻬَﺎﺩِﯼ ﻭَ ﺃَﺳَﺮَﺕْ ﻣِﻨِّﯽ ﺭَﺍﺣَﺔَ ﻓُﺆَﺍﺩِﯼ ﺳَﯿِّﺪِﯼ ﻏَﯿْﺒَﺘُﮏَ ﺃَﻭْﺻَﻠَﺖْ ﻣُﺼَﺎﺑِﯽ ﺑِﻔَﺠَﺎﺋِﻊِ ﺍﻟْﺄَﺑَﺪِ ﻭَ ﻓَﻘْﺪُ ﺍﻟْﻮَﺍﺣِﺪِ ﺑَﻌْﺪَ ﺍﻟْﻮَﺍﺣِﺪِ ﯾُﻔْﻨِﯽ ﺍﻟْﺠَﻤْﻊَ ﻭَ ﺍﻟْﻌَﺪَﺩَ ﻓَﻤَﺎ ﺃُﺣِﺲُّ ﺑِﺪَﻣْﻌَﺔٍ ﺗَﺮْﻗَﻰ ﻣِﻦْ ﻋَﯿْﻨِﯽ ﻭَ ﺃَﻧِﯿﻦٍ ﯾَﻔْﺘُﺮُ ﻣِﻦْ ﺻَﺪْﺭِﯼ ﻋَﻦْ ﺩَﻭَﺍﺭِﺝِ ﺍﻟﺮَّﺯَﺍﯾَﺎ ﻭَ ﺳَﻮَﺍﻟِﻒِ ﺍﻟْﺒَﻠَﺎﯾَﺎ ﺇِﻟَّﺎ ﻣُﺜِّﻞَ ﻟِﻌَﯿْﻨِﯽ ﻋَﻦْ ﻋَﻮَﺍﺋِﺮِ ﺃَﻋْﻈَﻤِﻬَﺎ ﻭَ ﺃَﻓْﻈَﻌِﻬَﺎ ﻭَ ﺗَﺮَﺍﻗِﯽ ﺃَﺷَﺪِّﻫَﺎ ﻭَ ﺃَﻧْﮑَﺮِﻫَﺎ ﻭَ ﻧَﻮَﺍﺋِﺐَ ﻣَﺨْﻠُﻮﻃَﺔٍ ﺑِﻐَﻀَﺒِﮏَ ﻭَ ﻧَﻮَﺍﺯِﻝَ ﻣَﻌْﺠُﻮﻧَﺔٍ ﺑِﺴَﺨَﻄِﮏ .
    ﮐﻤﺎﻝ ﺍﻟﺪﯾﻦ ، ﺹ 352 ﻭ ﺑﺤﺎﺭ ﺍﻷﻧﻮﺍﺭ ، ﺝ 51 ، ﺹ 219 ، ﺡ 9 .
    ﺳﺪﯾﺮ ﺻﯿﺮﻓﻰ ﮔﻔﺖ : ﻣﻦ ﻭ ﻣﻔﻀّﻞ ﺑﻦ ﻋﻤﺮ ﻭ ﺍﺑﻮ ﺑﺼﯿﺮ ﻭ ﺍﺑﺎﻥ ﺑﻦ ﺗﻐﻠﺐ ﺑﻪ ﺣﻀﻮﺭ ﺍﻣﺎﻡ ﺟﻌﻔﺮ ﺻﺎﺩﻕ ﻋﻠﯿﻪ ﺍﻟﺴّﻼﻡ ﺷﺮﻓﯿﺎﺏ ﺷﺪﯾﻢ . ﺩﯾﺪﯾﻢ ﺣﻀﺮﺕ ﺭﻭﻯ ﺯﻣﯿﻦ ﻧﺸﺴﺘﻪ ﻭ ﻋﺒﺎﺋﻰ ﺑﻰﯾﻘﻪ ﭘﻮﺷﯿﺪﻩ ، ﮐﻪ ﺁﺳﺘﯿﻦ ﻫﺎﯾﺶ ﮐﻮﺗﺎﻩ ﺑﻮﺩ ﻭ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺣﺎﻝ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﭘﺪﺭ ﻓﺮﺯﻧﺪ ﻣﺮﺩﻩ ﺟﮕﺮ ﺳﻮﺧﺘﻪ ﮔﺮﯾﻪ ﻣﯽﮐﺮﺩ ﻭ ﺁﺛﺎﺭ ﺣﺰﻥ ﺍﺯ ﺭﺧﺴﺎﺭ ﻣﺒﺎﺭﮐﺶ ﭘﯿﺪﺍ ﺑﻮﺩ . ﺑﻪ ﻃﻮﺭﻯ ﮐﻪ ﺭﻧﮕﺶ ﺗﻐﯿﯿﺮ ﮐﺮﺩﻩ ﺑﻮﺩ ﻭ ﺩﺭ ﺣﺎﻟﻰ ﮐﻪ ﮐﺎﺳﻪ ﭼﺸﻤﺶ ﭘﺮ ﺍﺯ ﺍﺷﮏ ﺑﻮﺩ، ﻣﯽ ﻓﺮﻣﻮﺩ :
    ﺍﻯ ﺁﻗﺎﻯ ﻣﻦ ! ﻏﯿﺒﺖ ﺗﻮ ﺧﻮﺍﺏ ﺭﺍ ﺍﺯ ﻣﻦ ﺭﺑﻮﺩﻩ ﻭ ﻟﺒﺎﺱ ﺻﺒﺮ ﺑﺮ ﺗﻨﻢ ﺗﻨﮓ ﻧﻤﻮﺩﻩ ﻭ ﺁﺭﺍﻣﺶ ﺟﺎﻧﻢ ﺭﺍ ﺳﻠﺐ ﮐﺮﺩﻩ !
    ﺍﻯ ﺁﻗﺎﻯ ﻣﻦ ! ﻏﯿﺒﺖ ﺗﻮ ﻣﺼﺎﺋﺐ ﻣﺮﺍ ﺑﻪ ﺍﻧﺪﻭﻩ ﺍﺑﺪﻯ ﮐﻪ ﯾﮑﻰ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﺩﯾﮕﺮﻯ ﺍﺯ ﻣﺎ ﺭﺍ ﻣﯽﺭﺑﺎﯾﺪ ، ﻭ ﺟﻤﻊ ﻣﺎ ﺭﺍ ﺑﻬﻢ ﻣﯽﺯﻧﺪ، ﮐﺸﺎﻧﺪﻩ ﺍﺳﺖ . ﻣﻦ ﺑﺎ ﺷﮏ ﭼﺸﻢ ﻭ ﻧﺎﻟﻪﻫﺎﻯ ﺳﯿﻨﻪﺍﻡ ﮐﻪ ﺍﺯ ﻣﺼﺎﺋﺐ ﻭ ﺑﻼﻫﺎﻯ ﮔﺬﺷﺘﻪ ﺩﺍﺭﻡ ﻧﻤﻰﻧﮕﺮﻡ ؛ ﺟﺰ ﺍﯾﻦ ﮐﻪ ﺩﺭ ﻧﻈﺮﻡ ﺑﺰﺭﮔﺘﺮ ﻭ ﺑﺪﺗﺮ ﺍﺯ ﺁﻧﻬﺎ ﻣﺠﺴﻢ ﻣﯽﮔﺮﺩﺩ .
    ﻭﻗﺘﯽ ﺍﻣﺎﻡ ﺻﺎﺩﻕ ﻋﻠﯿﻪ ﺍﻟﺴﻼﻡ ﺍﯾﻦ ﭼﻨﯿﻦ ﺩﺭ ﻓﺮﺍﻕ ﺣﻀﺮﺕ ﻣﻬﺪﯼ ﻋﺠﻞ ﺍﻟﻠﻪ ﺗﻌﺎﻟﯽ ﻓﺮﺟﻪ ﺍﻟﺸﺮﯾﻒ ، ﺍﯾﻦ ﭼﻨﯿﻦ ﻧﺎﻟﻪ ﻣﯽﺯﻧﺪ ﻭ ﺍﺷﮏ ﻣﯽﺭﯾﺰﺩ ، ﺗﮑﻠﯿﻒ ﺭﻭﺷﻦ ﺍﺳﺖ !
    5 - ﻋﻬﺪ ﻭﭘﯿﻤﺎﻥ :
    ﺩﺭ ﺩﻋﺎﯼ ﻋﻬﺪ ﮐﻪ ﺍﺯ ﺍﻣﺎﻡ ﺻﺎﺩﻕ ﻋﻠﯿﻪ ﺍﻟﺴﻼﻡ ﻧﻘﻞ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ ، ﺍﯾﻨﮕﻮﻧﻪ ﻣﯽﺧﻮﺍﻧﯿﻢ :
    ﺍﻟﻠَّﻬُﻢَّ ﺇِﻧِّﯽ ﺃُﺟَﺪِّﺩُ ﻟَﻪُ ﻓِﯽ ﺻَﺒِﯿﺤَﺔِ ﯾَﻮْﻣِﯽ ﻫَﺬَﺍ ﻭَ ﻣَﺎ ﻋِﺸْﺖُ ﻣِﻦْ ﺃَﯾَّﺎﻣِﯽ ﻋَﻬْﺪﺍً ﻭَ ﻋَﻘْﺪﺍً ﻭَ ﺑَﯿْﻌَﺔً ﻟَﻪُ ﻓِﯽ ﻋُﻨُﻘِﯽ ﻟَﺎ ﺃَﺣُﻮﻝُ ﻋَﻨْﻬَﺎ ﻭَ ﻟَﺎ ﺃَﺯُﻭﻝُ ﺃَﺑَﺪﺍ
    ﺑﺤﺎﺭ ﺍﻷﻧﻮﺍﺭ ، ﺝ 53 ، ﺹ 96 .
    ﺧﺪﺍﻭﻧﺪﺍ ! ﻣﻦ ﺑﺎﻣﺪﺍﺩ ﺍﻣﺮﻭﺯ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺑﻪ ﺳﺮ ﻣﯽ ﺑﺮﻡ ﻭ ﻫﺮ ﺑﺎﻣﺪﺍﺩﻯ ﺗﺎ ﺯﻧﺪﻩﺍﻡ ﻋﻬﺪ ﻭ ﭘﯿﻤﺎﻥ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﺎ ﺍﻣﺎﻡ ﺧﻮﯾﺶ ﺗﺠﺪﯾﺪ ﻣﯽ ﮐﻨﻢ ، ﻭ ﺑﯿﻌﺖ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺑﻪ ﮔﺮﺩﻥ ﻣﯽ ﮔﯿﺮﻡ ﻭ ﻫﯿﭻ ﮔﺎﻩ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺍﺯ ﻧﻈﺮ ﺩﻭﺭ ﻧﻤﯽ ﺩﺍﺭﻡ ﻭ ﺍﺯ ﯾﺎﺩ ﻧﻤﻰ ﺑﺮﻡ .
    6 - ﺭﻋﺎﯾﺖ ﺗﻘﻮﻯ ﻭ ﻣﺎﻧﻊ ﻭﺻﻮﻝ ﺑﻪ ﺣﻀﺮﺕ :
    ﻣﻬﻤﺘﺮﯾﻦ ﻭﻇﯿﻔﻪ ﺷﯿﻌﯿﺎﻥ ﺩﺭ ﻋﺼﺮ ﻏﯿﺒﺖ ﺍﯾﻦ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺗﻘﻮﺍﯼ ﺍﻟﻬﯽ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻨﺪ ﻭ ﺍﺗﻔﺎﻗﺎ ﻫﻤﯿﻦ ﮐﻢ ﺗﻘﻮﺍﯾﯽ ﻣﺎ ﺷﯿﻌﯿﺎﻥ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺍﯾﻦ ﻫﻤﻪ ﺳﺎﻝ ﺍﺯ ﻓﺮﺍﻕ ﺁﻥ ﺣﻀﺮﺕ ﺭﻧﺞ ﻣﯽ ﺑﺮﯾﻢ .
    ﭘﯿﻨﻮﺷﺖ :
    - ﺍﻟﻤﺤﺎﺳﻦ ، 155 ﻋﻨﻪ ﺍﻟﺒﺤﺎﺭ ، ﺝ 23 ، ﺹ 77 ، ﺡ .6
    - ﻋﻠﻞ ﺍﻟﺸﺮﺍﯾﻊ ، ﺹ 9 ﻋﻨﻪ ﺍﻟﺒﺤﺎﺭ ، ﺝ 5 ، ﺹ 312 ، ﺡ .1
    - ﻋﻠﻞ ﺍﻟﺸﺮﺍﯾﻊ ، ﺹ . 9
    - ﺍﻟﺒﺤﺎﺭ ، ﺝ 23 ، ﺹ 83 .
    - ﺍﻟﮑﺎﻓﻰ ، ﺝ 1 ، ﺹ .143
    - ﺑﺤﺎﺭ ، ﺝ 53 ، ﺹ 175 .
    - ﺍﻟﮑﺎﻓﯽ ، ﺝ 1 ، ﺹ 261
    - ﺑﺤﺎﺭ ﺍﻷﻧﻮﺍﺭ ، ﺝ 52 ، ﺹ 122
    - ﺑﺤﺎﺭ ﺍﻷﻧﻮﺍﺭ ، ﺝ 52 ، ﺹ 92 ، ﺡ . 7
    - ﻣﺘﻮﻥ ﻣﺆﺳﺴﻪ ﺗﺤﻘﯿﻘﺎﺗﯽ ﺣﻀﺮﺕ ﻭﻟﯽ ﻋﺼﺮ ‏( ﻋﺞ ‏)
    - ﮐﻤﺎﻝ ﺍﻟﺪﯾﻦ ، ﺹ 384 ﻭ ﺑﺤﺎﺭ ﺍﻷﻧﻮﺍﺭ ، ﺝ 52 ، ﺹ 25 ، ﺡ .16
    - ﺑﺤﺎﺭ ﺍﻷﻧﻮﺍﺭ ، ﺝ 53 ، ﺹ 96
    نوشته شده در دوشنبه 24 مهر 1396 ساعت 06:22 قبل از ظهر توسط :  | دسته :
  •    [ نظرات ]