درباره

آخرین نوشته ها

  • داستانی از خدمت به دین و اهل بیت
  • وصیت و توصیه شهدا
  • قسمت اول رمان برات میمیرم
  • داستانهایی از بدترین گناه
  • ایوب پیامبر که بود؟ + فیلم
  • در بهار آزادی جای حججی ها خالی
  • پاسخ رهبر معظم انقلاب به پیام سردار رشید اسلام
  • واکنش کاربران به پیام حاج قاسم سلیمانی به رهبر انقلاب
  • پیام مدیر سایت :
  • آیا نمی رسد به حضورت صدای ما؟
  • عواقب دنیوی و اخروی گناه زنا
  • هجرت پیامبر(ص) از مکه به مدینه چگونه اتفاق افتاد؟
  • غفلت از یار گرفتار شدن هم دارد
  • بازدید سرزده رهبر انقلاب از مناطق زلزله زده
  • مهدویت در کلام امام رضا علیه السلام
  • السلام علیک یا علی ابن موسی الرضا
  • داستانهایی از امام رضا علیه السلام
  • داستانهای شگفت از امام حسن مجتبی (علیه السلام)
  • تنها دو قدم تا رضایت امام زمان (عج)
  • ریشه نابسامانی های مسلمانان در بیان پیامبر اکرم (ص)
  • چگونه زمینه ساز ظهور باشیم ؟
  • قساوت قلب و خشک شدن اشک چشم
  • خانمی که امام زمان(عج) به دیدن او آمد
  • ما برای ظهور چه قدمی برداشته ایم ؟
  • آیا امام زمان از مشکلات ما خبر دارد؟
  • شهیدی که پس از شهادت کتاب خاطرات خود را نوشت
  • توقعات امام عصر (عج) از شیعیان
  • طریقه خواندن نماز آیات
  • واکنش ها به زمین لرزه ای مرگبار
  • عصر زلزله های ویرانگر
  • لیست آخرین مطالب
  • جستجو

    نسیم ظهور
    كد لوگوی ما

    نظر سنجی

    ایجاد کدام مورد را برای سایت نسیم ظهور ضروری میدانید ؟






    امکانات

    بازدیدهای امروز : نفر
    بازدیدهای دیروز : نفر
    كل بازدیدها : نفر
    بازدید این ماه : نفر
    بازدید ماه قبل : نفر
    كل مطالب : عدد
    آخرین بروز رسانی :


    قالب وبلاگ
    ﻇﻬﻮﺭ ﺣﻀﺮﺕ ﻣﻬﺪﻯ ﻋﺠﻞ ﺍﻟﻠّﻪ ﺗﻌﺎﻟﻰ ﻓﺮﺟﻪ ﺍﻟﺸﺮﯾﻒ ﺑﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﺑﺰﺭﮒ ﺗﺮﯾﻦ ﻭ ﺑﺎﺷﮑﻮﻩ ﺗﺮﯾﻦ ﻭﺍﻗﻌﻪ ﺟﻬﺎﻧﯽ، ﺩﺍﺭﺍﻯ ﻧﺸﺎﻧﻪﻫﺎﯾﻰ ﺍﺳﺖ . ﺍﯾﻦ ﻧﺸﺎﻧﻪ ﻫﺎ ﺩﺭ ﺍﻣﯿﺪﺑﺨﺸﯽ ﻭ ﺍﯾﺠﺎﺩ ﺁﻣﺎﺩﮔﯽ ﻋﻤﻮﻣﯽ ﺑﺮﺍﯼ ﺍﺳﺘﻘﺒﺎﻝ ﺍﺯ ﻇﻬﻮﺭ ﺣﻀﺮﺕ ﻣﻬﺪﯼ ﻋﻠﯿﻪ ﺍﻟﺴﻼﻡ ﻧﻘﺶ ﺑﺴﺰﺍﯾﯽ ﺩﺍﺭﻧﺪ . " ﺩﺟﺎﻝ " ﻧﯿﺰ ﯾﮑﯽ ﺍﺯ ﻧﺸﺎﻧﻪﻫﺎﯼ ﻏﯿﺮﺣﺘﻤﯽ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺭﻭﺍﯾﺎﺕ ﻓﺮﺍﻭﺍﻧﯽ ﺑﻪ ﻭﯾﮋﻩ ﺩﺭ ﮐﺘﺐ ﺍﻫﻞ ﺳﻨﺖ، ﺍﺯ ﺁﻥ ﺳﺨﻦ ﺑﻪ ﻣﯿﺎﻥ ﺁﻣﺪﻩ ﺍﺳﺖ .

    ﺩﺟّﺎﻝ ﺩﺭ ﻟﻐﺖ
    ‏« ﺩﺟﺎﻝ ‏» ﺩﺭ ﻟﻐﺖ ﺑﻪ ﻣﻌﻨﯽ ‏« ﮐﺬﺍﺏ ‏» ﯾﻌﻨﯽ ﻓﺮﺩﯼ ﺑﺴﯿﺎﺭ ﺩﺭﻭﻏﮕﻮ، ﺍﺳﺖ . ﺩﺭ ﺍﺣﺎﺩﯾﺚ ﺯﯾﺎﺩﯼ ﺍﺯ ‏« ﺩﺟﺎﻝ )« 234411 ‏) ﻧﺎﻡ ﺑﺮﺩﻩ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺍﻭ ﮐﺴﯽ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺁﺧﺮﺍﻟﺰﻣﺎﻥ ﻇﺎﻫﺮ ﻣﯽﺷﻮﺩ ﻭ ﺍﺩﻋﺎﯼ ﺧﺪﺍﯾﯽ ﺩﺍﺭﺩ ﻭ ﺑﻪ ﺧﺎﻃﺮ ﺯﯾﺎﺩﯼ ﺩﺭﻭﻍ ﻭ ﻓﺮﯾﺐ ﺑﻪ ﺍﻭ ‏« ﺩﺟﺎﻝ ‏» ﮔﻔﺘﻪ ﻣﯽﺷﻮﺩ . ‏( ﺭ . ﮎ . ﻟﺴﺎﻥ ﺍﻟﻌﺮﺏ، ﺝ 11 ، ﺹ : 237 ‏)
    ﺩﺭ ﯾﻬﻮﺩﯾﺖ، ﻣﺴﯿﺤﯿﺖ ﻭ ﺍﺳﻼﻡ ﺍﺯ ‏« ﺩﺟّﺎﻝ ‏» ﺳﺨﻦ ﺑﻪ ﻣﯿﺎﻥ ﺁﻣﺪﻩ ﺍﺳﺖ . ﺩﺭ ﺍﻧﺠﯿﻞ ﺍﯾﻦ ﻭﺍﮊﻩ ﺑﺎﺭﻫﺎ ﺑﻪ ﻛﺎﺭ ﺭﻓﺘﻪ ﻭ ﺍﺯ ﻛﺴﺎﻧﻰ ﻛﻪ ﻣﻨﻜﺮ ﺣﻀﺮﺕ ﻣﺴﯿﺢ ﻋﻠﯿﻪ ﺍﻟﺴﻼﻡ ﺑﺎﺷﻨﺪ ﻭ ﯾﺎ ‏« ﭘﺪﺭ ﻭ ﭘﺴﺮ ‏» ﺭﺍ ﺍﻧﻜﺎﺭ ﻛﻨﻨﺪ، ﺑﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ ‏« ﺩﺟّﺎﻝ ‏» ﯾﺎﺩ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ : ‏« ﺩﺭﻭﻏﮕﻮ ﻛﯿﺴﺖ؛ ﺟﺰ ﺁﻥﻛﻪ ﻣﺴﯿﺢ ﺑﻮﺩﻥ ﻋﯿﺴﻰ ﺭﺍ ﺍﻧﻜﺎﺭ ﻛﻨﺪ . ﺁﻥ ﺩﺟّﺎﻝ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﭘﺴﺮ ﻭ ﭘﺪﺭ ﺭﺍ ﺍﻧﻜﺎﺭ ﻛﻨﺪ ‏» ‏( ﺭﺳﺎﻟﻪ ﯾﻮﺣﻨﺎ، ﺑﺎﺏ 2 ، ﺁﯾﻪ 22 ‏)
    ﺩﺟﺎﻝ ﺩﺭ ﺭﻭﺍﯾﺎﺕ ﺍﺳﻼﻣﯽ
    ﺩﺭ ﺭﻭﺍﯾﺎﺕ ﺍﻫﻞ ﺳﻨﺖ ﺻﻔﺎﺕ ﻣﺨﺘﻠﻔﯽ ﺑﺮﺍﯼ ﺩﺟﺎﻝ ﻧﻘﻞ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ ﺍﺯ ﺟﻤﻠﻪ ﺍﯾﻨﮑﻪ؛ ﺩﺟﺎﻝ ‏( 103192 ‏) ﮐﺎﻓﺮ ﺍﺳﺖ، ﺍﺩﻋﺎﯼ ﺧﺪﺍﯾﯽ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ، ﺑﯿﻦ ﺩﻭ ﭼﺸﻢ ﺍﻭ ﻧﻮﺷﺘﻪ ﺷﺪﻩ " ﮐﺎﻓﺮ " ، ﭘﯿﺎﻣﺒﺮ ﺍﺯ ﻓﺘﻨﻪ ﺍﻭ ﺑﻪ ﺧﺪﺍ ﭘﻨﺎﻩ ﺑﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ، ﻃﻮﻝ ﻋﻤﺮﺵ ﺩﺭﺍﺯ ﺍﺳﺖ، ﻫﻤﺮﺍﻩ ﺍﻭ ﺁﺏ ﻭ ﺁﺗﺶ ﺍﺳﺖ، ﮐﻮﺭ ﺭﺍ ﺑﯿﻨﺎ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ ﻭ ﻣﺮﺩﻩ ﺭﺍ ﺯﻧﺪﻩ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ ﻭ ﺑﻪ ﺁﺳﻤﺎﻥ ﻓﺮﻣﺎﻥ ﻣﯽ ﺩﻫﺪ ﺑﺒﺎﺭ ﭘﺲ ﻣﯽﺑﺎﺭﺩ، ﻣﺮﺩﻡ ﺑﺮﺍﯼ ﺧﻮﺭﺩﻥ ﺍﺯ ﻃﻌﺎﻣﯽ ﮐﻪ ﺑﻪ ﻫﻤﺮﺍﻩ ﺩﺍﺭﺩ ﺍﺯ ﺍﻭ ﺗﺒﻌﯿﺖ ﻣﯽ ﮐﻨﻨﺪ ﺑﺎ ﺍﯾﻨﮑﻪ ﺷﻬﺎﺩﺕ ﻣﯽ ﺩﻫﻨﺪ ﮐﺎﻓﺮ ﺍﺳﺖ، ﻫﺮﮐﺲ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺍﻧﮑﺎﺭ ﮐﻨﺪ ﺑﻬﺸﺖ ﺑﺮ ﺍﻭ ﻭﺍﺟﺐ ﻣﯽ ﺷﻮﺩ ﻭ ﻋﺎﻗﺒﺖ ﺑﻪ ﺩﺳﺖ ﺣﻀﺮﺕ ﻣﺴﯿﺢ ﮐﺸﺘﻪ ﻣﯽﺷﻮﺩ . ‏( ﺭ . ﮎ . ﺍﻟﻔﺘﻦ ﺍﺑﻦ ﺣﻤﺎﺩ، ﺻﺺ 355 ﺗﺎ 383 ‏)
    ﺩﺭ ﺑﺮﺧﯽ ﺭﻭﺍﯾﺎﺕ ﻧﯿﺰ ﺍﺯ ﻭﺟﻮﺩ ﭼﻨﺪﯾﻦ ‏« ﺩﺟّﺎﻝ ‏» ﺻﺤﺒﺖ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺍﺯ ﭘﯿﺎﻣﺒﺮ ﺍﻛﺮﻡ ﺻﻠﯽ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﯿﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ﺭﻭﺍﯾﺖ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ : ‏« ﯾﻜﻮﻥ ﻗﺒﻞ ﺧﺮﻭﺝ ﺍﻟﺪﺟﺎﻝ ﻧﯿﻒ ﻋﻠﻰ ﺳﺒﻌﯿﻦ ﺩﺟﺎﻻ ‏» ﭘﯿﺶ ﺍﺯ ﺧﺮﻭﺝ ﺩﺟﺎﻝ، ﺑﯿﺶ ﺍﺯ ﻫﻔﺘﺎﺩ ﺩﺟﺎﻝ ﺧﺮﻭﺝ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﻛﺮﺩ . ‏( ﻛﻨﺰ ﺍﻟﻌﻤﺎﻝ، ﺝ 14 ، ﺹ 200 ﻭ ﺍﻟﻔﺘﻦ ﺍﺑﻦ ﺣﻤﺎﺩ، ﺹ 357 ‏)
    ﺩﺭ ﺭﻭﺍﯾﺎﺕ ﺷﯿﻌﻪ ﻧﯿﺰ ﺑﻪ ﻓﺘﻨﻪ ﺩﺟﺎﻝ ﺍﺷﺎﺭﻩ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ؛ ﺍﻣﺎﻡ ﺑﺎﻗﺮ ﻋﻠﯿﻪ ﺍﻟﺴّﻼﻡ ﻓﺮﻣﻮﺩ : ‏« ﻣَﻦْ ﻗَﺮَﺃَ ﻭَ ﺃَﻛْﺜَﺮَ ﻣِﻦْ ﻗِﺮَﺍﺀَﺓِ ﺍﻟْﻘَﺎﺭِﻋَﺔِ ﺁﻣَﻨَﻪُ ﺍﻟﻠَّﻪُ ﻋَﺰَّ ﻭَ ﺟَﻞَّ ﻣِﻦْ ﻓِﺘْﻨَﺔِ ﺍﻟﺪَّﺟَّﺎﻝِ ﺃَﻥْ ﯾُﺆْﻣِﻦَ ﺑِﻪِ ... ‏» ﻫﺮ ﻛﻪ ﺳﻮﺭﻩ ﻗﺎﺭﻋﻪ ﺭﺍ ﺑﺴﯿﺎﺭ ﺗﻼﻭﺕ ﻛﻨﺪ ﺧﺪﺍﻯ ﮔﺮﺍﻣﻰ ﻭ ﺑﺰﺭﮒ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺍﺯ ﻓﺘﻨﻪ ﺩﺟّﺎﻝ ﻭ ﺍﯾﻤﺎﻥ ﺁﻭﺭﺩﻥ ﺑﻪ ﺍﻭ ... ﺩﺭ ﺍﻣﺎﻥ ﺩﺍﺭﺩ . ‏( ﺛﻮﺍﺏ ﺍﻷﻋﻤﺎﻝ ﻭ ﻋﻘﺎﺏ ﺍﻷﻋﻤﺎﻝ، ﺹ 125 ‏) ﺩﺭ ﺭﻭﺍﯾﺖ ﺩﯾﮕﺮﯼ ﺧﺮﻭﺝ ﺩﺟﺎﻝ، ﯾﮑﯽ ﺍﺯ ﺩﻩ ﻋﻼﻣﺘﯽ ﻣﻌﺮﻓﯽ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﻗﺒﻞ ﺍﺯ ﻗﯿﺎﻣﺖ ﻭﺍﻗﻊ ﻣﯽ ﺷﻮﺩ . ‏( ﺍﻟﺨﺼﺎﻝ، ﺝ 2 ، ﺹ : 449 ‏)
    ﻃﺒﻖ ﺭﻭﺍﯾﺘﯽ ﺍﺯ ﺭﺳﻮﻝ ﺧﺪﺍ ﺩﺟﺎﻝ، ﯾﮑﯽ ﺍﺯ ﺑﺪﺗﺮﯾﻦ ﺍﻓﺮﺍﺩ ﺑﯿﻦ ﺍﻭﻟﯿﻦ ﺗﺎ ﺁﺧﺮﯾﻦ ﺧﻠﻖ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺍﺳﺖ؛ ﻧﺎﻣﺶ ﺩﺭ ﺍﻣﺖ ﻫﺎﯼ ﮔﺬﺷﺘﻪ ﺁﻣﺪﻩ ﺍﺳﺖ ﻭﻟﯽ ﺩﺭ ﺁﺧﺮﺍﻟﺰﻣﺎﻥ ﺑﯿﺮﻭﻥ ﻣﯽﺁﯾﺪ . ‏« ﺃَﻥَّ ﺭَﺳُﻮﻝَ ﺍﻟﻠَّﻪِ ﺹ ﻗَﺎﻝَ ﺷَﺮُّ ﺍﻟْﺄَﻭَّﻟِﯿﻦَ ﻭَ ﺍﻟْﺂﺧِﺮِﯾﻦَ ﺍﺛْﻨَﺎ ﻋَﺸَﺮَ .... ﻭَ ﺍﻟﺪَّﺟَّﺎﻝَ ﺍﺳْﻤُﻪُ ﻓِﯽ ﺍﻟْﺄَﻭَّﻟِﯿﻦَ ﻭَ ﯾَﺨْﺮُﺝُ ﻓِﯽ ﺍﻟْﺂﺧِﺮِﯾﻦ ... ‏» ‏( ﺍﻟﺨﺼﺎﻝ، ﺝ 2 ، ﺹ 458 ‏)
    ﺩﺭ ﺭﻭﺍﯾﺘﯽ ﺍﺯ ﺍﻣﺎﻡ ﺻﺎﺩﻕ ﻋﻠﯿﻪ ﺍﻟﺴّﻼﻡ ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﭼﻬﺎﺭﺩﻩ ﻣﻌﺼﻮﻡ ﭘﺮﺳﺶ ﺷﺪ ﮐﻪ ﭼﻪ ﮐﺴﺎﻧﯽ ﻫﺴﺘﻨﺪ؛ ﺍﯾﺸﺎﻥ ﻓﺮﻣﻮﺩ : ﻣﺤﻤّﺪ ﻭ ﻋﻠﻰّ ﻭ ﻓﺎﻃﻤﻪ ﻭ ﺣﺴﻦ ﻭ ﺣﺴﯿﻦ ﻭ ﺍﺋﻤّﻪ ﺍﺯ ﻓﺮﺯﻧﺪﺍﻥ ﺣﺴﯿﻦ ﻭ ﺁﺧﺮﯾﻦ ﺁﻧﻬﺎ ﻗﺎﺋﻤﻰ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﭘﺲ ﺍﺯ ﻏﯿﺒﺘﺶ ﻗﯿﺎﻡ ﻛﻨﺪ ﻭ ﺩﺟّﺎﻝ ﺭﺍ ﺑﻜﺸﺪ ﻭ ﺯﻣﯿﻦ ﺭﺍ ﺍﺯ ﻫﺮ ﺟﻮﺭ ﻭ ﻇﻠﻤﻰ ﭘﺎﻙ ﺳﺎﺯﺩ . ‏( ﻛﻤﺎﻝ ﺍﻟﺪﯾﻦ ﻭ ﺗﻤﺎﻡ ﺍﻟﻨﻌﻤﺔ، ﺝ 2 ، ﺹ : 335 ، ﺑﺎﺏ 33 ، ﺡ 7 ‏)
    ﺍﺣﺘﻤﺎﻻﺕ ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﺩﺟﺎﻝ
    ﺩﺭ ﻣﯿﺎﻥ ﻋﻠﻤﺎﻯ ﺷﯿﻌﻪ ﻭ ﻫﻤﯿﻦﻃﻮﺭ ﻋﻠﻤﺎﻯ ﺍﻫﻞ ﺳﻨﺖ ﺩﻭ ﺩﯾﺪﮔﺎﻩ ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ‏« ﺩﺟّﺎﻝ ‏» ﻭﺟﻮﺩ ﺩﺍﺭﺩ : ﺑﺮﺧﻰ ﻋﻘﯿﺪﻩ ﺩﺍﺭﻧﺪ، ﻛﻪ ﺩﺟﺎﻝ ﺷﺨﺺ ﺧﺎﺻﻰ ﺍﺳﺖ ﺩﺭﺣﺎﻟﻰﻛﻪ ﺑﺮﺧﯽ ﻣﻌﺘﻘﺪﻧﺪ ﻫﺮﻛﺲ ﯾﺎ ﻫﺮ ﺟﺮﯾﺎﻥ ﺍﻧﺤﺮﺍﻓﻰ ‏( 43859 ‏) ﻛﻪ ﻣﻮﺟﺐ ﮔﻤﺮﺍﻫﻰ ﻣﺮﺩﻡ ﺷﻮﺩ؛ ﻣﯽ ﺗﻮﺍﻧﺪ ﺩﺟﺎﻝ ﺑﺎﺷﺪ .
    ﺁﯾﺖ ﺍﻟﻠﻪ ﻣﮑﺎﺭﻡ ﺷﯿﺮﺍﺯﯼ ﺣﻔﻈﻪ ﺍﻟﻠﻪ ﺑﺎ ﺑﯿﺎﻥ ﺩﻻﯾﻠﯽ ﺩﺟﺎﻝ ﺭﺍ ﺷﺨﺺ ﻧﻤﯽﺩﺍﻧﻨﺪ . ﻧﻈﺮ ﺍﯾﺸﺎﻥ ﺑﺮ ﺍﯾﻦ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ : ‏« ﻫﻤﺎﻧﮕﻮﻧﻪ ﻛﻪ ﺍﺯ ﺭﯾﺸﻪ ﻟﻐﺖ ﺩﺟّﺎﻝ ﺍﺯ ﯾﻚ ﺳﻮ ﻭ ﺍﺯ ﻣﻨﺎﺑﻊ ﺣﺪﯾﺚ ﺍﺯ ﺳﻮﻯ ﺩﯾﮕﺮ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﻣﻰﺷﻮﺩ، ﺩﺟّﺎﻝ ﻣﻨﺤﺼﺮ ﺑﻪ ﯾﻚ ﻓﺮﺩ ﻧﯿﺴﺖ ﺑﻠﻜﻪ ﻋﻨﻮﺍﻧﻰ ﺍﺳﺖ ﻛﻠّﻰ ﺑﺮﺍﻯ ﺍﻓﺮﺍﺩ ﭘﺮﺗﺰﻭﯾﺮ ﻭ ﺣﯿﻠﻪﮔﺮ؛ ﻭ ﭘﺮﻣﻜﺮ ﻭ ﻓﺮﯾﺐ ﻭ ﺣﻘّﻪ ﺑﺎﺯ ﻛﻪ ﺑﺮﺍﻯ ﻛﺸﯿﺪﻥ ﺗﻮﺩﻩﻫﺎﻯ ﻣﺮﺩﻡ ﺑﻪ ﺩﻧﺒﺎﻝ ﺧﻮﺩ ﺍﺯ ﻫﺮ ﻭﺳﯿﻠﻪﺍﯼ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﻣﻰﻛﻨﻨﺪ، .... ﺍﻟﺒﺘّﻪ ﻫﯿﭻ ﻣﺎﻧﻌﻰ ﻧﺪﺍﺭﺩ ﻛﻪ ﯾﻚ ﺩﺟّﺎﻝ ﺑﺰﺭﮒ ﺩﺭ ﺭﺃﺱ ﻫﻤﻪ ﺁﻧﻬﺎ ﺑﺎﺷﺪ . ﻭ ﺍﻣّﺎ ﻧﺸﺎﻧﻪﻫﺎﯾﻰ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺑﻌﻀﻰ ﺍﺯ ﺭﻭﺍﯾﺎﺕ ﺑﺮﺍﻯ ﺍﻭ ﺫﻛﺮ ﺷﺪﻩ ﺑﻰﺷﺒﺎﻫﺖ ﺑﻪ ﺗﻌﺒﯿﺮﺍﺕ ﺳﻤﺒﻮﻟﯿﻚ ﻭ ﺍﺷﺎﺭﻩ ﻭ ﻛﻨﺎﯾﻪ ﻧﯿﺴﺖ ... ﺑﻌﯿﺪ ﻧﯿﺴﺖ ﺩﺟّﺎﻝ ﺑﺎ ﺁﻥ ﺻﻔﺎﺗﻰ ﻛﻪ ﮔﻔﺘﻪ ﺷﺪ ﺍﺷﺎﺭﻩ ﺑﻪ ﻓﺮﯾﺒﻜﺎﺭﺍﻥ ﻭ ﺭﻫﺒﺮﺍﻥ ﻣﺎﺩّﻯ ﺳﺘﻤﮕﺮ ﺩﺭ ﺩﻧﯿﺎﻯ ﻣﺎﺷﯿﻨﻰ ﺑﺎﺷﺪ . ‏» ‏( ﺣﻜﻮﻣﺖ ﺟﻬﺎﻧﻰ ﻣﻬﺪﻯ ﻋﻠﯿﻪ ﺍﻟﺴﻼﻡ، ﺻﺺ 171 ﺗﺎ 178 ‏)
    ﺍﻣﺎ ﺁﯾﺖ ﺍﻟﻠﻪ ﻧﺠﻢ ﺍﻟﺪﯾﻦ ﻃﺒﺴﯽ ﺣﻔﻈﻪ ﺍﻟﻠﻪ ﺩﺟﺎﻝ ﺭﺍ ﺷﺨﺺ ﺧﺎﺻﯽ ﻣﯽ ﺩﺍﻧﻨﺪ ﮐﻪ ﺍﻟﺒﺘﻪ ﺟﺮﯾﺎﻧﯽ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺩﻧﺒﺎﻝ ﺩﺍﺭﺩ، ﺍﯾﺸﺎﻥ ﻣﻌﺘﻘﺪﻧﺪ : ‏« ﺗﻌﺎﺑﯿﺮﻯ ﻛﻪ ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﺩﺟّﺎﻝ ﺩﺭ ﺭﻭﺍﯾﺎﺕ ﺁﻣﺪﻩ ﺑﺎ ﺟﺮﯾﺎﻥ ﺑﻮﺩﻥ ﺍﻭ ﺳﺎﺯﮔﺎﺭ ﻧﯿﺴﺖ، ﻣﺜﻼ ﺩﺭ ﺭﻭﺍﯾﺎﺕ ﺁﻣﺪﻩ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺍﻣﺎﻡ ﺯﻣﺎﻥ ﻋﻠﯿﻪ ﺍﻟﺴّﻼﻡ ﯾﺎ ﻋﯿﺴﻰ ﺍﺑﻦ ﻣﺮﯾﻢ ﺩﺟّﺎﻝ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻗﺘﻞ ﻣﻰﺭﺳﺎﻧﺪ ... ﻛﻪ ﺑﺎ ﺷﺨﺺ ﺧﺎﺹ ﺑﻮﺩﻥ ﻭﻯ ﺳﺎﺯﮔﺎﺭﻯ ﺩﺍﺭﺩ . ﺍﺯ ﺩﯾﺪﮔﺎﻩ ﻣﺎ ﻧﯿﺰ ﺩﺟّﺎﻝ ﺷﺨﺺ ﺧﺎﺻﻰ ﺍﺳﺖ، ﺍﻟﺒﺘﻪ ﺟﺮﯾﺎﻥ ﺳﯿﺎﺳﻰ ﻭ ﻓﺮﻫﻨﮕﻰ ﺑﻮﺩﻥ ﺍﻭ ﺭﺍ ﻧﻔﻰ ﻧﻤﻰﻛﻨﯿﻢ؛ ﻭﻟﻰ ﻣﻌﺘﻘﺪﯾﻢ ﺩﺟّﺎﻝ ﻓﺮﺩﻯ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺟﺮﯾﺎﻧﻰ ﺭﺍ ﻧﯿﺰ ﺑﻪ ﻫﻤﺮﺍﻩ ﺩﺍﺭﺩ ‏» ‏( ﺗﺎ ﻇﻬﻮﺭ، ﺝ 2 ، ﺹ : 372 ‏)
    ﺩﺭ ﺟﻤﻊﺑﻨﺪﻯ ﺍﯾﻦ ﺩﯾﺪﮔﺎﻩ ﻫﺎ ﻣﻰﺗﻮﺍﻥ ﮔﻔﺖ ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﺍﯾﻦﻛﻪ ﺩﺭ ﺭﻭﺍﯾﺎﺕ ﺍﺯ ﺩﺟﺎﻝ ﻫﺎﻯ ﻣﺘﻌﺪﺩ ﺳﺨﻦ ﺑﻪ ﻣﯿﺎﻥ ﺁﻣﺪﻩ، ﻫﺮ ﺷﺨﺺ ﯾﺎ ﺟﺮﯾﺎﻧﻰ ﻛﻪ ﻣﻮﺟﺐ ﮔﻤﺮﺍﻫﻰ ﻣﺮﺩﻡ ﮔﺮﺩﺩ، ﺩﺟﺎﻝ ﺷﻤﺮﺩﻩ ﻣﻰ ﺷﻮﺩ؛ ﺍﻣﺎ ﺩﺭ ﻣﯿﺎﻥ ﺍﯾﻦ ﺩﺟﺎﻻﻥ، ﺷﺨﺺ ﻓﺮﯾﺒﻨﺪﻩ ﻭ ﺣﯿﻠﻪﮔﺮﻯ ﻭﺟﻮﺩ ﺩﺍﺭﺩ ﻛﻪ ﺳﺮﺁﻣﺪ ﻫﻤﻪ ﺩﺟﺎﻻﻥ ﻭ ﻓﺘﻨﻪﮔﺮﺍﻥ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺍﯾﻦ ﺩﺟﺎﻝ ﺍﺯ ﻧﺸﺎﻧﻪ ﻫﺎﻯ ﻇﻬﻮﺭ ﺣﻀﺮﺕ ﺑﻪ ﺷﻤﺎﺭ ﻣﻰﺁﯾﺪ . ‏( ﻣﻬﺪﻭﯾﺖ ﭘﺮﺳﺶﻫﺎ ﻭ ﭘﺎﺳﺦﻫﺎ، ﺹ 185 ‏)
    ﺭﺍﺑﻄﻪ ﺩﺟﺎﻝ ﺑﺎ ﺁﻣﺮﯾﮑﺎ ﻭ ﺻﻬﯿﻮﻧﯿﺴﻢ
    ﺩﺭ ﺣﺎﻝ ﺣﺎﺿﺮ ﺗﻜﺒﺮ، ﺧﻮﺩﻛﺎﻣﮕﻰ، ﻇﻠﻢ، ﺟﻨﺎﯾﺖ ﻭ ﺟﻨﮓ ﻃﻠﺒﯽ، ﺑﻪ ﻭﺿﻮﺡ ﺩﺭ ﻓﺮﻫﻨﮓ ﻭ ﺗﻤﺪﻥ ﻏﺮﺑﻰ، ﺳﯿﺎﺳﺖ ﻭ ﺣﺘﯽ ﺗﻜﻨﻮﻟﻮﮊﻯ ﺁﻣﺮﯾﻜﺎ ﻭ ﯾﻬﻮﺩﯾﺖ ﺻﻬﯿﻮﻧﯿﺴﺘﻰ ‏( 137413 ‏) ﺁﺷﻜﺎﺭ ﮔﺸﺘﻪ ﺍﺳﺖ . ﺟﺮﯾﺎﻧﻰ ﻓﺎﺳﺪ ﻭ ﻣﻔﺴﺪ ﻛﻪ ﺍﺯ ﻫﻤﻪ ﺍﻣﻜﺎﻧﺎﺕ ﺧﻮﺩ ﺑﺮﺍﻯ ﺳﻠﻄﻪ ﻛﺎﻣﻞ ﺑﺮ ﺯﻣﯿﻦ، ﻓﺮﯾﺐ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻫﺎ ﻭ ﻣﺒﺎﺭﺯﻩ ﺑﺎ ﺣﻖ ﺑﻬﺮﻩ ﻣﻰ ﺑﺮﺩ . ﻃﺒﻖ ﺁﻧﭽﻪ ﮔﺬﺷﺖ؛ ﺩﺟﺎﻝ ﻣﯽ ﺗﻮﺍﻧﺪ ﺟﺮﯾﺎﻧﯽ ﺍﺳﺘﻌﻤﺎﺭﯼ ﻭ ﻓﺮﯾﺒﻨﺪﻩ ﺑﺎﺷﺪ ﻋﻠﯿﻪ ﺟﻮﺍﻣﻊ ﺍﺳﻼﻣﯽ، ﮔﺮﭼﻪ ﺭﻫﺒﺮﯼ ﭼﻨﯿﻦ ﺟﺮﯾﺎﻧﯽ ﺑﻪ ﺩﺳﺖ ﺷﺨﺺ ﯾﺎ ﺍﺷﺨﺎﺻﯽ ﺣﻘﯿﻘﯽ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺷﺎﯾﺪ ﺷﻨﺎﺳﺎﯾﯽ ﺍﯾﺸﺎﻥ ﺑﻪ ﺳﺎﺩﮔﯽ ﻣﻤﮑﻦ ﻧﺒﺎﺷﺪ .
    ﺷﻬﯿﺪ ﺳﯿّﺪ ﻣﺤﻤّﺪ ﺻﺪﺭ ﺩﺭ ﻛﺘﺎﺏ ‏« ﺗﺎﺭﯾﺦ ﻣﺎ ﺑﻌﺪ ﺍﻟﻈﻬﻮﺭ ‏» ﻓﺮﻫﻨﮓ ﻭ ﺗﻤﺪﻥ ﻣﺎﺩﯼ ﻏﺮﺏ ﺭﺍ ﮐﻪ ﺑﺎ ﺩﻭ ﺍﺑﺰﺍﺭ ﺩﺍﻧﺶ ﻭ ﻧﻈﺎﻣﻰﮔﺮﻯ ﺑﻪ ﺟﻮﺍﻣﻊ ﺍﺳﻼﻣﻰ ﯾﻮﺭﺵ ﻣﯽﺑﺮﺩ ﺭﺍ " ﺩﺟﺎﻝ " ﻣﻌﺮﻓﯽ ﻣﯽﮐﻨﺪ ﭼﺮﺍﮐﻪ ﺑﺴﯿﺎﺭﯼ ﺑﻪ ﺍﻣﯿﺪ ﺭﺳﯿﺪﻥ ﺑﻪ ﺛﺮﻭﺕ ﻭ ﺍﻣﻜﺎﻧﺎﺕ ﻣﺎﺩﻯ ﺑﻪ ﻋﻈﻤﺖ ﻭ ﭼﯿﺮﮔﻰ ﺍﻭ ﺍﯾﻤﺎﻥ ﺁﻭﺭﺩﻩ ﻭ ﺩﺭ ﺩﺍﻡ ﻭﺳﻮﺳﻪﻫﺎﯾﺶ ﮔﺮﻓﺘﺎﺭ ﺷﺪﻩ ﺍﻧﺪ . ‏( ﺭ . ﮎ . ﺗﺎﺭﯾﺦ ﭘﺲ ﺍﺯ ﻇﻬﻮﺭ، ﺹ : 127 ‏)
    ﺍﺳﺘﺎﺩ ﻣﺤﻤّﺪ ﻃﻰّ ﻧﯿﺰ ﺩﺟّﺎﻝ ﺭﺍ ﻗﺪﺭﺗﻰ ﺟﻬﺎﻧﻰ ﻣﯽ ﺩﺍﻧﺪ ﻭ ﻣﻌﺘﻘﺪ ﺍﺳﺖ : ‏« ﺍﻣﻜﺎﻧﺎﺕ ﻣﺎﺩّﻯ ﮔﺴﺘﺮﺩﻩﺍﻯ ﻛﻪ ﺍﻵﻥ ﺩﺭ ﺍﺧﺘﯿﺎﺭ ﺁﻣﺮﯾﻜﺎ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺭﺩ، ﻣﻰﺗﻮﺍﻧﺪ ﻣﻌﺠﺰﺍﺕ ﻭ ﺧﻮﺍﺭﻕ ﻋﺎﺩﺍﺗﻰ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺭﻭﺍﯾﺎﺕ ﺩﺟﺎﻝ ﺑﻪ ﺁﻥ ﺍﺷﺎﺭﻩ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ ﺭﺍ ﻋﻤﻠﻰ ﺳﺎﺯﺩ . ﺍﯾﻦﻛﻪ ﺩﺭ ﺭﻭﺍﯾﺎﺕ ﻣﻰﺧﻮﺍﻧﯿﻢ ﻛﺴﻰ ﺭﺍ ﻣﻰﻛﺸﺪ ﻭ ﺩﻭﺑﺎﺭﻩ ﺯﻧﺪﻩ ﻣﻰﻛﻨﺪ ﻣﻤﻜﻦ ﺍﺳﺖ ﺍﺷﺎﺭﻩ ﺑﻪ ﺳﻘﻮﻁ ﯾﻚ ﻧﻈﺎﻡ ﺳﯿﺎﺳﻰ ﻭ ﺍﺣﯿﺎﻯ ﺩﻭﺑﺎﺭﻩ ﺁﻥ ﺑﺎﺷﺪ . ‏» ‏( ﺭ . ﮎ . ﻋﻼﺋﻢ ﻇﻬﻮﺭ، ﻋﻠﯽ ﺍﺻﻐﺮ ﺭﺿﻮﺍﻧﯽ، ﺹ 64 ﻭ 65 ﺑﻪ ﻧﻘﻞ ﺍﺯ ﺍﻟﻤﻬﺪﻯ ﺍﻟﻤﻨﺘﻈﺮ ﺑﯿﻦ ﺍﻟﺪﯾﻦ ﻭ ﺍﻟﻔﻜﺮ ﺍﻟﺒﺸﺮﻯ، ﺹ 177 ‏) ﺑﻨﺎﺑﺮﺍﯾﻦ ﺑﻌﯿﺪ ﻧﯿﺴﺖ ﮐﻪ ﺩﺟّﺎﻝ، ﺳﻤﺒﻠﯽ ﺑﺎﺷﺪ ﺍﺯ ﺩﺷﻤﻨﯽ ﺗﻤﺪّﻥ ﻭ ﺟﻬﺎﻥﺑﯿﻨﻰ ﻣﺎﺩﯾﮕﺮﺍﯼ ﻏﺮﺑﯽ ﺑﻪ ﺳﺮﮐﺮﺩﮔﯽ ﺁﻣﺮﯾﮑﺎ ﻭ ﺻﻬﯿﻮﻧﯿﺴﺖ ﻫﺎﯾﯽ ﮐﻪ ﺩﺭ ﭘﯽ ﻧﺎﺑﻮﺩﯼ ﺩﯾﻦ ﺣﻖ ﻭ ﺳﻠﻄﻪ ﮐﺎﻣﻞ ﺑﺮ ﺟﻬﺎﻥ ﻫﺴﺘﻨﺪ .
    ﺗﻄﺒﯿﻖ ﺁﻣﺮﯾﮑﺎ ﻭ ﺻﻬﯿﻮﻧﺴﺖ ﺑﺮ ﺩﺟﺎﻝ ﺩﺭ ﮐﻼﻡ ﺁﯾﺖ ﺍﻟﻠﻪ ﺍﻣﺎﻣﯽ ﮐﺎﺷﺎﻧﯽ ‏( ﺣﻔﻈﻪ ﺍﻟﻠﻪ ‏)
    ﺁﯾﺖﺍﻟﻠﻪ ﺍﻣﺎﻣﯽ ﮐﺎﺷﺎﻧﯽ ‏( ﺣﻔﻈﻪ ﺍﻟﻠﻪ ‏) ﺩﺭ ﺧﻄﺒﻪ ﺩﻭﻡ ﻧﻤﺎﺯﺟﻤﻌﻪ ۲۶ ﺁﺫﺭ ۱۳۹۵، ﺩﺭ ﺑﺨﺸﯽ ﺍﺯ ﺳﺨﻨﺎﻥ ﺧﻮﺩ ﺑﻪ ﻭﺿﻊ ﺟﻬﺎﻥ ﺍﺳﻼﻡ ﻭ ﻣﻨﻄﻘﻪ ﺍﺷﺎﺭﻩ ﮐﺮﺩﻩ ﻭ ﮔﻔﺘﻨﺪ : ‏« ﺑﯽ ﺳﺮ ﻭ ﺳﺎﻣﺎﻧﯽ ﺩﻧﯿﺎ ﺍﺯ ﺩﻭ ﻧﻘﻄﻪ ﺩﺟﺎﻝ ﻭ ﺳﻔﯿﺎﻧﯽ ﺷﺮﻭﻉ ﻣﯽ ﺷﻮﺩ ... ﺍﯾﻨﮑﻪ ﺳﻔﯿﺎﻧﯽ ﻭ ﺩﺟﺎﻝ ﮐﯿﺴﺖ ﻧﻤﯽ ﺩﺍﻧﯿﻢ ﻭﻟﯽ ﺑﻪ ﻧﻈﺮ ﻣﯽ ﺭﺳﺪ ﺩﺟﺎﻝ ﺑﺎ ﺁﻣﺮﯾﮑﺎ ﻭ ﺻﻬﯿﻮﻧﯿﺴﺖ ﻫﺎ ﺗﻄﺒﯿﻖ ﺩﺍﺭﺩ ﻭ ﺳﻔﯿﺎﻧﯽ ﻣﻨﻄﺒﻖ ﺑﺎ ﻋﺮﺏ ﺍﺳﺖ ﭼﺮﺍ ﮐﻪ ﺧﯿﻠﯽ ﺭﻭﺍﯾﺖ ﺩﺍﺭﯾﻢ ﻭ ﺗﻄﺒﯿﻖ ﻣﯽ ﮐﻨﻨﺪ ﺑﺎ ﻫﻤﯿﻦ ﺁﻝ ﺳﻌﻮﺩ، ﺗﮑﻔﯿﺮﯼ ﻫﺎ، ﺩﺍﻋﺶ ﻭ ... ﮐﻪ ﺍﺑﺰﺍﺭ ﺩﺳﺖ ﺩﺟﺎﻝ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻭ ﺧﻮﺩﺷﺎﻥ ﺭﺍ ﻣﺴﻠﻤﺎﻥ ﻣﯽ ﺩﺍﻧﻨﺪ . ‏» ‏( ﺳﺎﯾﺖ ﺷﺒﮑﻪ ﺧﺒﺮ ﺻﺪﺍ ﻭ ﺳﯿﻤﺎﯼ ﺟﻤﻬﻮﺭﯼ ﺍﺳﻼﻣﯽ ﺍﯾﺮﺍﻥ ‏)
    ﺩﺭ ﺑﯿﺎﻧﺎﺕ ﺍﯾﺸﺎﻥ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﺩﻭ ﻧﮑﺘﻪ ﺿﺮﻭﺭﯼ ﺑﻪ ﻧﻈﺮ ﻣﯽ ﺭﺳﺪ؛ ﺍﻭﻝ : ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﺭﻭﺍﯾﺎﺗﯽ ﮐﻪ ﺗﻌﺪﺩ ﺩﺟﺎﻝ ﻭ ﺳﻔﯿﺎﻧﯽ ﺭﺍ ﻧﺸﺎﻥ ﻣﯽﺩﻫﺪ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺭﻭﺍﯾﺘﯽ ﮐﻪ ﻓﺮﻣﻮﺩ : ‏« ﯾﻜﻮﻥ ﻗﺒﻞ ﺧﺮﻭﺝ ﺍﻟﺪﺟﺎﻝ ﻧﯿﻒ ﻋﻠﻰ ﺳﺒﻌﯿﻦ ﺩﺟﺎﻻ؛ ﭘﯿﺶ ﺍﺯ ﺧﺮﻭﺝ ﺩﺟﺎﻝ، ﺑﯿﺶ ﺍﺯ ﻫﻔﺘﺎﺩ ﺩﺟﺎﻝ ﺧﺮﻭﺝ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﻛﺮﺩ ‏» ‏( ﻛﻨﺰ ﺍﻟﻌﻤﺎﻝ، ﺝ 14 ، ﺹ .200 ﻭ ﺍﻟﻔﺘﻦ ﺍﺑﻦ ﺣﻤﺎﺩ، ﺹ : 357 ‏) ﻭ ﺑﯿﺎﻥ ﺍﯾﺸﺎﻥ ﮐﻪ ﻓﺮﻣﻮﺩﻧﺪ : ‏« ﺟﻬﺎﻥ ﺍﺳﻼﻡ ﺭﺍ ﺩﻭ ﮔﺮﻭﻩ ﯾﻌﻨﯽ ﭘﯿﺮﻭﺍﻥ ﺩﺟﺎﻝ ﻭ ﭘﯿﺮﻭﺍﻥ ﺳﻔﯿﺎﻧﯽ ﺑﻪ ﻫﻢ ﻣﯽ ﺭﯾﺰﻧﺪ ﻭ ﺍﻭﺿﺎﻋﯽ ﮐﻪ ﺍﻣﺮﻭﺯ ﺩﺍﺭﯾﻢ ﭼﻨﯿﻦ ﺍﺳﺖ، ﻭﺿﻊ ﻣﺎ ﺍﯾﻦ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﻣﯽ ﺑﯿﻨﯿﺪ . ‏» ﺳﺨﻦ ﺁﯾﺖ ﺍﻟﻠﻪ ﺍﻣﺎﻣﯽ ﮐﺎﺷﺎﻧﯽ ﻣﺮﺑﻮﻁ ﺑﻪ ﺯﻣﺎﻥ ﮐﻨﻮﻧﯽ ﻣﺎﺳﺖ ﻧﻪ ﺁﺳﺘﺎﻧﻪ ﻇﻬﻮﺭ؛ ﺑﻨﺎﺑﺮﺍﯾﻦ ﻧﻤﯽ ﺗﻮﺍﻥ ﮔﻔﺖ ﮐﻪ ﺍﯾﺸﺎﻥ ﺩﺭ ﭘﯽ ﺗﻄﺒﯿﻖ ﻗﻄﻌﯽ ﺁﻣﺮﯾﮑﺎ ﻭ ﺻﻬﯿﻮﻧﯿﺴﺖ ﺑﺎ ﺩﺟﺎﻟﯽ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺁﺳﺘﺎﻧﻪ ﻇﻬﻮﺭ ﺧﺮﻭﺝ ﮐﺮﺩﻩ ﻭ ﺑﻪ ﺩﺳﺖ ﺣﻀﺮﺕ ﻣﻬﺪﯼ ﻋﻠﯿﻪ ﺍﻟﺴﻼﻡ ﻧﺎﺑﻮﺩ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺷﺪ؛ ﻫﺴﺘﻨﺪ .
    ﺩﻭﻡ : ﺍﺯ ﺁﻧﺠﺎﮐﻪ ﺁﯾﺖ ﺍﻟﻠﻪ ﺍﻣﺎﻣﯽ ﮐﺎﺷﺎﻧﯽ ﺩﺭ ﺳﺨﻨﺎﻥ ﺧﻮﺩ ﺗﺼﺮﯾﺢ ﻣﯽ ﮐﻨﻨﺪ : ‏« ﺍﯾﻨﮑﻪ ﺳﻔﯿﺎﻧﯽ ﻭ ﺩﺟﺎﻝ ﮐﯿﺴﺖ ﻧﻤﯽ ﺩﺍﻧﯿﻢ ‏» ﻭ ﺍﯾﻨﮑﻪ ﻓﺮﻣﻮﺩﻧﺪ : ‏« ﺑﻪ ﻧﻈﺮ ﻣﯽ ﺭﺳﺪ ... ‏» ؛ ﺍﺣﺘﻤﺎﻟﯽ ﺑﻮﺩﻥ ﺗﻄﺒﯿﻖ ﺍﯾﻦ ﺩﻭ ﺟﺮﯾﺎﻥ ﻭ ﻋﺪﻡ ﺗﻄﺒﯿﻖ ﻗﻄﻌﯽ ﺁﻣﺮﯾﮑﺎ ﻭ ﺻﻬﯿﻮﻧﯿﺴﺖ ﻫﺎ ﺭﺍ ﺑﺮ ﺩﺟﺎﻝ ﻭ ﺁﻝ ﺳﻌﻮﺩ ﻭ ﺩﺍﻋﺶ ﺭﺍ ﺑﺮ ﺳﻔﯿﺎﻧﯽ ﺯﻣﺎﻥ ﻇﻬﻮﺭ؛ ﺁﺷﮑﺎﺭ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ . ﭼﺮﺍﮐﻪ ﺍﯾﻦ ﺍﺣﺘﻤﺎﻝ ﻭﺟﻮﺩ ﺩﺍﺭﺩ ﮐﻪ ﺩﺟﺎﻝ ﻭ ﺳﻔﯿﺎﻧﯽ ﺁﺳﺘﺎﻧﻪ ﻇﻬﻮﺭ ﺍﺯ ﻣﯿﺎﻥ ﺍﯾﻦ ﺩﻭ ﺟﺮﯾﺎﻥ ﺟﻨﺎﯾﺘﮑﺎﺭ ﺍﻣﺮﻭﺯﯼ ﺳﺮﺑﺮﺁﻭﺭﻧﺪ ﻭ ﻣﻤﮑﻦ ﺍﺳﺖ ﻃﯽ ﺳﺎﻟﯿﺎﻥ ﺩﺭﺍﺯ ﺩﻭﺟﺮﯾﺎﻥ ﺣﺎﺿﺮ ﻣﺘﺤﻮﻝ ﻭ ﯾﺎ ﻧﺎﺑﻮﺩ ﺷﻮﻧﺪ ﻭ ﺩﺭ ﺁﺳﺘﺎﻧﻪ ﻇﻬﻮﺭ ﺳﻔﯿﺎﻧﯽ ﻭ ﺩﺟﺎﻟﯽ ﺩﯾﮕﺮﯼ ﺩﺭ ﻣﻘﺎﺑﻞ ﺍﻣﺎﻡ ﺯﻣﺎﻥ ﻋﻠﯿﻪ ﺍﻟﺴﻼﻡ ﺧﺮﻭﺝ ﮐﻨﻨﺪ ﮐﻪ ﺩﺭ ﻭﺍﻗﻊ ﺁﻧﻬﺎ ﻣﺪ ﻧﻈﺮ ﺭﻭﺍﯾﺎﺕ ﺑﻮﺩﻩ ﺍﻧﺪ .
    ﺧﻼﺻﻪ ﺳﺨﻦ :
    ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﺍﯾﻨﮑﻪ ﺩﺟﺎﻝ ﺷﺨﺺ ﺑﺎﺷﺪ ﺩﻭ ﻧﻈﺮﯾﻪ ﻭﺟﻮﺩ ﺩﺍﺭﺩ . ﺩﺭ ﺟﻤﻊﺑﻨﺪﻯ ﺍﯾﻦ ﺩﯾﺪﮔﺎﻩ ﻫﺎ ﻣﻰﺗﻮﺍﻥ ﮔﻔﺖ ﻫﺮ ﺷﺨﺺ ﯾﺎ ﺟﺮﯾﺎﻧﻰ ﻛﻪ ﻣﻮﺟﺐ ﮔﻤﺮﺍﻫﻰ ﻣﺮﺩﻡ ﮔﺮﺩﺩ، ﺩﺟﺎﻝ ﺷﻤﺮﺩﻩ ﻣﻰ ﺷﻮﺩ . ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﺭﻭﺍﯾﺎﺗﯽ ﮐﻪ ﺗﻌﺪﺩ ﺩﺟﺎﻝ ﻭ ﺳﻔﯿﺎﻧﯽ ﺭﺍ ﻧﺸﺎﻥ ﻣﯽﺩﻫﺪ، ﺍﺯ ﺑﯿﺎﻧﺎﺕ ﺁﯾﺖ ﺍﻟﻠﻪ ﺍﻣﺎﻣﯽ ﮐﺎﺷﺎﻧﯽ ﮐﻪ ﺩﺟﺎﻝ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺁﻣﺮﯾﮑﺎ ﻭ ﺻﻬﯿﻮﻧﯿﺴﺖ ﺗﻄﺒﯿﻖ ﺩﺍﺩﻧﺪ، ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﻣﯽ ﺷﻮﺩ ﮐﻪ ﺳﺨﻦ ﺍﯾﺸﺎﻥ ﻣﺮﺑﻮﻁ ﺑﻪ ﺯﻣﺎﻥ ﮐﻨﻮﻧﯽ ﻣﺎﺳﺖ ﻧﻪ ﺁﺳﺘﺎﻧﻪ ﻇﻬﻮﺭ؛ ﺑﻨﺎﺑﺮﺍﯾﻦ ﻧﻤﯽ ﺗﻮﺍﻥ ﮔﻔﺖ ﮐﻪ ﺍﯾﺸﺎﻥ ﺩﺭ ﭘﯽ ﺗﻄﺒﯿﻖ ﻗﻄﻌﯽ ﺁﻣﺮﯾﮑﺎ ﻭ ﺻﻬﯿﻮﻧﯿﺴﺖ ﺑﺎ ﺩﺟﺎﻟﯽ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺁﺳﺘﺎﻧﻪ ﻇﻬﻮﺭ ﺧﺮﻭﺝ ﮐﺮﺩﻩ ﻭ ﺑﻪ ﺩﺳﺖ ﺣﻀﺮﺕ ﻣﻬﺪﯼ ﻋﻠﯿﻪ ﺍﻟﺴﻼﻡ ﻧﺎﺑﻮﺩ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺷﺪ؛ ﻫﺴﺘﻨﺪ .
    منبع : تبیان
    نوشته شده در دوشنبه 22 آبان 1396 ساعت 07:00 قبل از ظهر توسط :  | دسته :
  •    [ نظرات ]